9. AUGUST 2021

Stor opbakning til det videre arbejde med forhandlingsretten

De delegerede gav på årsmødet bestyrelsen mandat til at tage de næste skridt på vejen mod at få forhandlingsretten.

Ønsker Ordet Kort

Mange delegerede ønskede ordet i forbindelse med bestyrelsen oplæg om forhandlingen - næste skridt er delegation. Foto: Henrik Petit.

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

Næstformand Inge Kjær Andersen, som er formand for Personaleudvalget, præsenterede de konkrete planer, der handler om få delegation fra Skatteministeriet og oprettelsen af et lønningsnævn. Kravet for at komme videre er, at folketinget skal give kirkeministeren lovhjemmel til at give delegation til LM. Derfor er næste skridt at få påvirket folketinget til at ændre loven.

- Jeg har erfaret, at der er positive signaler fra S, V og R og dermed et flertal, sagde Inge Kjær Andersen blandt andet.

Bestyrelsen bad om opbakning til følgende:

• Kan delegeretmødet støtte, at der indledes forhandlinger med relevante ministre m.fl. med henblik på at opnå politisk opbakning til, at der skabes hjemmel til, at skatteministeren kan delegere retten til at forhandle og indgå aftaler med de forhandlingsberettigede central/faglige organisationer til Landsforeningen, som repræsenterer menighedsrådene?

• Kan delegeretforsamlingen støtte, at skatteministeren bemyndiges til at oprette Folkekirkens Lønningsnævn, som skal fastlægge retningslinjer for fornyelse af overenskomster på folkekirkens område, for så vidt angår menighedsrådenes ansatte?

375 delegerede afgav stemme. Resultatet viste, at 313 stemte for, 49 stemte imod og 13 stemmer var blanke. Dvs. 83 procent af dem, der stemte, støttede forslaget. Altså stor opbakning fra de delegerede til det videre arbejde med at få forhandlingsretten.

Kompetencer og ressourcer
En del af det videre arbejde vil udmønte sig i, at Landsforeningens vedtægter skal ændres, og at hvert menighedsråd skal afgive forhandlingsretten på deres vegne til Landsforeningen.

Arbejdsgiverspørgsmålet har stor interesse blandt medlemmerne – og der var mange delegerede, som fik ordet. Stort set alle med opbakning til ønsket om at få forhandlingsretten, men der var kritiske spørgsmål og gode råd til, hvordan det videre arbejde skal gribes an.

Flere delegerede kom  i debatten ind på, om Landsforeningen har kompetencerne og ressourcerne til at varetage opgaven på menighedsrådenes vegne. Hertil svarede Inge Kjær Andersen, at der er enighed om, at der skal afsættes interne ressourcer til at opprioritere arbejdsgiverområdet – uden at det skal gå ud over det øvrige arbejde, og at juristerne i Landsforeningens Arbejdsgiver og Rådgivningsafdeling allerede har stor erfaring med overenskomst- og andre arbejdsgiveremner.

- I er ikke klar over, hvor meget af overenskomststoffet, de arbejder med i dag. Der kommer merarbejde i forbindelse med overtagelse af forhandlingsretten, men juristerne skal omvendt ikke bruge deres kræfter på at ringe til Kirkeministeriet vedrørende fx fortolkning af overenskomster og andet, som der bruges ressourcer på i dag, sagde Inge Kjær Andersen.

Opfordring til fokus på dialogen
Esben Ørberg, delegeret fra distriktsforeningen af menighedsråd på Bornholm, opfordrede til at have stort fokus på dialogen med de faglige organisationer.

- Vores mission skal være at være deres modpart, som de skal kunne stole på og have tillid til. Det handler om relationsopbygning – vi skal spørge dem om, hvad der skal til, for at I tror på, at vi kan, sagde Esben Ørberg blandt andet.

Inge Kjær Andersen takkede for de konstruktive indspark og sagde, at hun gerne så et udvalg eller netværk af medlemmer for at få de kompetencer, der er blandt de delegerede, komme i brug i det videre arbejde.

I forbindelse med oplægget blev der vist klip fra en video, Landsforeningen har lavet. Her forholder tre eksperter i folkekirken sig til bestyrelsens oplæg.
Hele videoen kan ses her.

Slides fra oplægget kan læses her.

#Årsmøde 2021

Læs også: