9. FEBRUAR 2023

Nye muligheder for budget 2024 – webinar på vej

Den nye økonomilov, som handler om folkekirkens økonomi, er blevet fremsat i folketinget. Det er forventningen, at den endelige vedtagelse af loven vil give menighedsrådene nye muligheder, som vil gælde for budget 2024.

COLOURBOX Oekonomi

Et af hovedpunkterne i den nye økonomilov, når den vedtages, er menighedsrådenes nye muligheder for at indgå aftale om samarbejde med provstiet. Foto: Colourbox.

Af: Alex Kjær

Et af hovedpunkterne i den nye økonomilov, når den vedtages, er menighedsrådenes nye muligheder for at indgå aftale om samarbejde med provstiet, hvis rådet oplever, at arbejdsbyrden lokalt er for stor. Det kan fx dreje sig om vedligeholdelse af bygninger eller personaleadministration.

I forventning om lovens vedtagelse har Kirkeministeriet oplyst, at ministeriet planlægger en offentlig høring af cirkulærer med de konkrete regler, som vil vare fra midt i februar og cirka fem uger frem. Landsforeningen vil gennemgå forslagene nøje, og vi opfordrer menighedsrådene til at kontakte os, hvis nogle regler opleves som uhensigtsmæssigt formuleret. Menighedsrådene har også mulighed for selv at deltage i høringen.

Nye muligheder
Det vil være en god idé, hvis menighedsrådene sætter sig ind i mulighederne, så de kan deltage i drøftelserne i provstiet, fx på forberedende budgetsamråd eller andre fællesmøder. Det vil være en fordel, hvis menighedsrådene i provstiet har en fælles forståelse af, hvilke af de nye muligheder, rådene eventuelt vil benytte sig af, både i 2024 og på længere sigt.

For at hjælpe menighedsrådene med den proces, vil Landsforeningen lave webinar om de nye regler, det sker tirsdag 21. marts. I den forbindelse har Kirkeministeriet meldt ud, at budgetfristerne i foråret 2023 forventes udsat, så de nye muligheder bedre kan indarbejdes i forbindelse med 2024-budgettet

Der har tidligere i processen været en høringsrunde om loven, hvor en del menighedsråd valgte at indsende kommentarer. I høringssvarene var der blandt andet kritik af et forslag om forhøjelse af loftet over størrelsen på det bindende stiftsbidrag. Det forslag er udgået af det lovforslag, som blev fremlagt for folketinget i januar.

Læs også om en ny, kommende regnskabsinstruks - klik her.

Nye muligheder

Landsforeningen planlægger at lave webinar om de nye regler, det sker tirsdag 21. marts.

Lovforslag om ændring af lov om menighedsråd, lov om folkekirkens økonomi og lov om forsøg i folkekirken

Loven er fremsat i folketinget i januar og skal 1. behandles torsdag 9. februar. Det er forventningen, at der snart kommer en offentlig høring, hvor der er mulighed for at komme med bemærkninger til de konkrete regler, som bliver fastsat i et cirkulære.

Du kan læse lovforslaget her.

Der har tidligere i processen været en høringsrunde med mulighed for at komme med kommentarer til lovplanerne. En del menighedsråd valgte at sende høringssvar ind, og høringen medførte en række ændringer i forslaget, som du kan læse om her.