9. FEBRUAR 2023

Der kommer en ny regnskabsinstruks

Som en del af den nye bogføringslov, der trådte i kraft 1. januar 2023, er der et arbejde for det enkelte menighedsråd omkring beskrivelse af bogføringsproceduren.

COLOURBOX53068755

Der kommer en ny regnskabsinstruks, som dækker både elementer fra den nye bogføringslov og tager højde for de ændringer, som sker i den forventede, kommende økonomilov. Foto: Colourbox

Af: Alex Kjær

En ny regnskabsinstruks er på vej

Da vi i Landsforeningen alligevel skal til at omskrive den nuværende, generelle regnskabsinstruks, har vi besluttet at få lavet en samlet løsning i samarbejde med kirkeministeriet og andre bidragsydere. Det skyldes, at vi kan se en fordel i at få ind koopereret nogle af punkterne fra den lokale bogføringsprocedure i den generelle regnskabsinstruks.

I praksis betyder det, at der kommer en ny regnskabsinstruks, som dækker både elementer fra den nye bogføringslov og tager højde for de ændringer, som sker i den forventede, kommende økonomilov. Den nye instruks er for at gøre det mere simpelt for det enkelte menighedsråd.

Bogføringsprocedure
Der skal stadig laves en bogføringsprocedure ude i det enkelte menighedsråd, men her vil Landsforeningen komme med en vejledning, som tager højde for de punkter, som allerede er beskrevet i den generelle instruks, og som hjælper med forskellige, mulige scenarier.

Processen er begyndt og skal være afsluttet på denne side af sommeren.

Læs også om den nye økonomilov og en forventet udskydelse af fristen for afslutning af budget 2024 - klik her.

#Regnskab