22. SEPTEMBER 2023

Nyt kort gør dig klogere på dit sogn

Hvor godt kender du dit sogn? Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter har udviklet et kort, der med et enkelt klik giver dig en række sognedata og dermed et godt fundament for fremtidige beslutninger i menighedsrådet.

FUV Workshop Statistikkort

FUV's nye kort med sognedata blev testet af en gruppe brugere på en workshop i Ishøj. For selvom kortet er tilgængeligt, vil der fortsat blive udviklet på det. Foto: Isaac Nissen.

Af: Marie Gaarden

Hvordan er jeres menighed sammensat? Er det primært unge? Ældre? Har I mange konfirmander? Hvad med tilflyttere? Og hvordan ser det ud med udmeldelser? Et kig på de lokale befolkningsdata er et vigtigt afsæt, når menighedsrådet skal drøfte den daglige drift, udvikling og prioritering af aktiviteter.

Derfor har Folkekirkens Uddannelses – og Videnscenter (FUV) udviklet et Danmarkskort, der viser en række data for hvert enkelt sogn. Kortet ligger allerede nu på fkuv.dk, men der bliver fortsat arbejdet på det i samarbejde med brugerne for at gøre kortet så brugbart som muligt.

Brugere gør kortet bedre
En af dem, der allerede har klikket sig ind på det nye kort, er Henrik Kusk, formand for menighedsrådet i Høje Taastrup. Han deltog i en workshop arrangereret af FUV, der netop skulle give brugernes perspektiv på, hvordan kortet kan gøres endnu bedre.

- Kortet virker meget godt. Det viser de nyeste tal, så noget af det, der endnu mangler er lidt historik på tallene, så man kan se udviklingen over tid, fortæller Henrik Kusk. På kortet kan man fx se, at der i hans sogn var 42 dåb sidste år.

- Men er det tal højt eller lavt i forhold til året før eller sammenlignet med for ti år siden? Det er jo interessant at se på udviklingen.

For hvert sogn kan man indtil videre finde statistikker for blandt andet medlemstal, herkomst, befolkningsudvikling, fordeling på aldersgrupper og kirkelige handlinger.

Og i forhold til tal, der viser udviklingen over tid, som Henrik Kusk efterspørger, er der en anden løsning på vej. Ifølge projektleder Karen Marie Sø Leth-Nissen fra FUV, Udvikles der lige nu faktaark for alle sogne, som giver udviklingen over tid for både medlemstal, kirkelige handlinger og befolkning. De bliver klar til publicering senest i januar.

På FUV’s workshop blev deltagerne spurgt om, hvilke data de kunne tænke sig.

- Det er selvfølgelig begrænsningens kunst, for bliver det for komplekst, bliver det uoverskueligt, pointerer Henrik Kusk. Men han synes, det kunne være interessant at supplere med hvor mange i sognet, der er af dansk oprindelse angivet i procent.

Opfordring: Brug tallene
Henrik Kusk havde i forvejen arbejdet lidt med sognedata og sammen med resten af sit menighedsråd brugt tallene i deres drøftelser om budget og prioriteringer.

- Vi går nogle svære år i møde. Der er faldende dåbstal og faldende medlemstal. Vi skal have budgetterne til at hænge sammen, så tallene skal bruges til at prioritere, fortæller Henrik Kusk.

Derfor kan han også kun opfordre andre til at tage udgangspunkt i deres sognedata som et fælles grundlag for beslutninger.

- Jeg håber virkelig, at folk kan lokkes til at bruge det

Fakta om statistik-kortet

Kortet viser Danmark opdelt i sogne. For hvert sogn kan man finde statistikker for bl.a. medlemstal, herkomst, befolkningsudvikling, fordeling på aldersgrupper og kirkelige handlinger.

Her finder du kortet

På siden finder du også en vejledning til brug af kortet.

Alle dataene er hentet fra Danmarks Statistik. FUV har bearbejdet dem, så de kan bruges i kortet.

Kortet er fortsat under udvikling. Har du forslag til ændringer, er du velkommen til at skrive til Bjarke Schønwandt Mortensen, sociologisk vidensmedarbejder, på mail bsm@km.dk

#sognedata

Læs også: