5. OKTOBER 2023

Efter seminar: Det mener Landsforeningens bestyrelse

Politiske debatter, synspunkter og drøftelser har fyldt weekenden for Landsforeningens bestyrelse, der var samlet til bestyrelsesseminar.

Bestyrelsesseminar Tavle

Foto: Vivi Rolskov

Af: Redaktionen

Bestyrelsen trak for alvor i arbejdstøjet i weekenden til det første bestyrelsesmøde siden konstitueringen, der bød på en række ændringer blandt i andet i form af en ny formand for bestyrelsen, nye poster til medlemmerne og oprettelsen af forberedende udvalg.

Bestyrelsen var derfor mere end klar til at give sig i kast med arbejdet og både menighedsrådsloven, folkekirkens styrelse og Landsforeningens årsmøde blev taget under kærlig behandling i weekenden med oplæg, drøftelser og vigtige debatter.

Ny menighedsrådslov
Skal folkekirkens medlemmer fortsat have lyst til at stille op til menighedsrådsvalg, kræver det principielle ændringer i den lov, som er grundlaget for menighedsrådenes virke. Det mener Landsforeningens bestyrelse, der på seneste delegeretmøde fik mandat til at arbejde for ændringer i menighedsloven med udgangspunkt i en række principper og konkrete forslag. Derfor var emnet på dagsordenen for seminaret.
Læs mere om drøftelserne her

Årsmøde 2024
Hvordan får vi den bredest mulige repræsentation af vores medlemmer på årsmødet?

Det er et af de helt centrale spørgsmål bestyrelse arbejder med omkring årsmødet. Bestyrelsen har et stort ønske om, at Landsforeningens medlemmer er bredt repræsenteret på årsmødet, men især de yngre medlemmer mangler.
Derfor er der sat arbejde i gang med at nytænke formen på mødet. Drøftelserne tog udgangspunkt i et idekatalog fra medlemsudvalget, der bød på ideer til nye tiltag om alt fra salmevalg til måden de delegerede vælges på. Arbejdet og drøftelserne fortsætter frem mod årsmødet 2024.

Folkekirkens styrelse
En temadrøftelse på seminaret handlede om folkekirkens styrelse. Det var blandt andet på baggrund af et oplæg om folkekirkens indre anliggender af lektor Ulla Schmidt fra Institut for Kultur og Samfund på Aarhus Universitet. Et af bestyrelsens forberedende udvalg arbejder videre med emnet, som blandt andet også omfatter drøftelser om styrelse af folkekirkens økonomi og folkekirkens indflydelse på egne vilkår.