18. JANUAR 2021

Ønsker til ændret epidemilov

Landsforeningen finder behov for at kirke-, kultur- og åndsliv bliver repræsenteret i epidemikommission.

Kirkeordførere - Folketinget  til nyhed uge 34.JPG

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

Landsforeningens høringssvar

Landsforeningen har i torsdags indsendt et høringssvar til en ændring af epidemiloven. Lovforslaget blev fremsat 22. december, og høringen foregår parallelt med behandlingen i Folketinget, som førstebehandler lovforslaget tirsdag d. 19. januar.

Ændringen går blandt andet ud på, at man vil man etablere en epidemikommission, som kan rådgive ministre om håndteringen af epidemien og lignende sygdoms- eller sundhedskriser.

Det er planen, at medlemmerne af kommissionen vælges af sundhedsministeren efter indstillinger fra erhvervs-, finans- og justitsministeren samt Styrelsen for Patientsikkerhed, Sundheds­styrelsen, Statens Serum Institut, rigspolitichefen, KL og Danske Regioner.

Landsforeningen peger i sit høringssvar på behovet for at kirke-, kultur- og åndslivet repræsenteres i kommissionen.

- I en langvarig epidemi med begrænsede muligheder for fællesskaber, og hvor mange rammes af sygdom og livskriser, kan kirke-, kultur- og åndslivet spille en positiv rolle. Dette perspektiv bør indgå i kommissionens arbejde, siger Landsforeningens formand Søren Abildgaard.

Landsforeningen ser gerne, at kommissionen suppleres med en repræsentant for folkekirken.

- Vi stiller os til rådighed for indstilling af en repræsentant for folkekirkens lokale myndigheder. Alternativt foreslår vi en indstillingsret til kulturministeren og kirkeministeren, så kirke-, kultur- og åndsliv kan indgå i kommissionens arbejde, siger Søren Abildgaard.

#coronavirus