6. AUGUST 2021

Medlemsdemokratiet i fokus på årsmødet

I år er det igen muligt at samle de delegerede på Hotel Nyborg Strand.

IMG 0659

Årsmødet finder i år sted i denne weekend. Sidste år var det kun bestyrelsen og få medarbejdere fra sekretariatet, der var fysisk tilstede under årsmødet, som var reduceret til et delegeretmøde. I år er det igen muligt at samle de delegerede på Hotel Nyborg Strand. Foto: Charlotte Tybjerg Sørensen.

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

Årsmødet finder sted på Hotel Nyborg Strand, hvor de delegererede skal tage stilling til to store sager, som har direkte sammenhæng med, hvordan medlemsdemokratiet i folkekirken skal udvikle sig. Bestyrelsen vil dels bede om de delegeredes opbakning til forslag til organiseringen af Landsforeningen som forhandlingsberettiget arbejdsgiverorganisation – herunder en tids- og procesplan for det videre arbejde. De delegerede vil blandt andet blive præsenteret for et oplæg, hvor kirkelige eksperter og en tidligere kirkeminister udtaler sig om bestyrelsens forslag.

Her kan du se et lille klip fra oplægget:

- Jeg glæder mig til at fremlægge vores forslag for de delegerede og forventer at få en god drøftelse med dem om, hvordan vi vil løse opgaven med at være forhandlingsberettiget arbejdsgiverorganisation, siger næstformand Inge Kjær Andersen, formand for Personaleudvalget.

Bestyrelsen vil også bede de delegerede tage stilling til et forslag til, hvordan lægfolket kan få indflydelse på folkekirkens fælles økonomi. Landsforeningens bestyrelse vil bede de delegerede om opbakning til et forslag, om at der oprettes af et organ med repræsentanter for menighedsrådene, som får beslutningskompetence over midlerne i fællesfonden.

- Administrationen af midlerne fra Fællesfonden sker hverken under indflydelse af Folketinget eller af folkekirkens medlemmer. Det er efter vores opfattelse ikke særlig demokratisk, når hovedindtægtskilden for fællesfonden er kirkeskatten, som betales af folkekirkens medlemmer, siger Landsforeningens formand Søren Abildgaard.

Kirkens tilstedeværelse i hele landet vil også blive et emne på delegeretmødet, der finder sted på lørdag.

Læs bestyrelsens oplæg i årsmødehæftet.

Valg til bestyrelsen
I år er der valg til Landsforeningens bestyrelse. Det finder også sted lørdag, hvor 21 læge kandidater og seks gejstlige kandidater stiller op. Der skal vælges 14 læge og seks gejstlige medlemmer. Da der er seks gejstlige kandidater, bortfalder afstemningen for disse. Så det er alene 14, ud af de 21 læge kandidater, der skal vælges af de delegerede. Du kan læse mere om kandidaterne her.

- Jeg ser frem til et godt årsmøde med gode drøftelser om menighedsrådenes og Landsforeningens opgaver og udfordringer og glæder mig over, at vi kan være fysisk sammen i år, siger Søren Abildgaard.

#Årsmøde 2021

Læs også: