19. MARTS 2021

Lempelser på tre områder forventes fra mandag d. 22. marts

Folkekirken forventes at få gode muligheder for udendørs påskegudstjenester, foreningsaktiviteter og konfirmationsforberedelse efter beslutning om ekstra genåbning.

friluftsgudstjeneste4 folkekirken.dk.jpg (1)

Der åbnes for udendørs gudstjenester for op til 50 personer fra næste uge. Det var et af elementerne i den udmelding om ekstra genåbning, der udgik fra Statsministeriet torsdag aften. Foto: Folkekirken.dk

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

Sent i aftes meldte Statsministeriet ud om en bred politisk aftale om ekstra genåbning. For folkekirkens vedkommende betyder det, at det fra mandag d. 22. marts vil være muligt at fejre gudstjenester udendørs med op til 50 personer.

Samtidig hæves forsamlingsloftet til 50 personer ved udendørs idræt-, fritids- og foreningsaktiviteter i organiseret regi.

- Den politiske aftale giver bedre muligheder for udendørs gudstjenester og bedre betingelser for organiserede foreningsaktiviteter – også i kirkeligt regi – og konfirmationsforberedelse, så på alle tre områder er det en lempelse for folkekirken, siger Søren Abildgaard, Landsforeningens formand.

Hvad angår indendørs gudstjenester m.v., er der ingen ændringer i de nuværende restriktioner.

Læs pressemeddelelsen fra Statsministeriet her.

#coronavirus