13. AUGUST 2021

Kirkerne kan fyldes og sang er tilbage

Hverdagen som vi kender den i kirkerne er for alvor på vej tilbage. Fra den 14. august bliver det igen muligt at samles flere til gudstjenester og andre begivenheder i kirken, arealkravet og afstandsanbefalingen ophæves, og der kan synges som normalt. Det er dog vigtigt fortsat at huske god hygiejne og skiltning.

Salmesang

Fra d. 14. august kan vi atter synge sammen i kirkerne uden afstand. Foto: Folkekirken.dk

Af: Anja Christensen

Hverdagen vender tilbage
Ændringerne træder i kraft den 14. august, hvor både nye bekendtgørelser og opdaterede retningslinjer offentliggøres. Vi opdaterer coronavejledningen på vores hjemmeside i morgen, når bekendtgørelser foreligger.

Men det er altså nu muligt at planlægge at gennemføre fx konfirmationer med op til 500 personer, at synge uden afstand mellem deltagerne, og herudover kan ansatte i folkekirken alle atter møde fysisk på arbejdspladsen på samme tid.

Konkret opdateres retningslinjerne med ændring af forsamlingsforbud, ophævelse af anbefalinger om afstand -også ved sang, ophævelse af arealkrav, ophævelse af særlige regler for sommerlejre samt mulighed for 100 procent fremmøde på arbejdspladser for alle medarbejdere.

Husk Sundhedsstyrelsens anbefalinger
Det er vigtigt at huske på Sundhedsstyrelsens generelle anbefalinger. Der skal fortsat være fokus på at undgå smittespredning, og det betyder blandt andet fokus på god hygiejne, hyppig udluftning, adgang til vand og sæbe osv. Informationsmateriale og skilte om at undgå smittespredning skal også fortsat være at finde.

Det overordnede forsamlingsforbud gælder stadig og betyder, at man fortsat ikke må samles flere end 500 personer til gudstjenester og kirkelige handlinger. Det bliver efter planen ophævet den 1. september.

Du kan læse vores samlede coronavejledning samt bekendtgørelser og retningslinjer i vores corona-tema.

#coronavirus