6. AUGUST 2021

Jeg har kæmpet for jer

Kirkeminister Joy Mogensen sagde i sin tale på Landsforeningens årsmøde blandt andet, at Kirkeministeriet har undersøgt, om der kunne ændres på de restriktioner, som folkekirken har været og stadig er ramt af.

4

Landsforeningens formand Søren Abildgaard hilser på kirkeminister Joy Mogensen under foreningens årsmøde. Foto: Charlotte Tybjerg Sørensen.

Kirkeminister Joy Mogensen begyndte sin tale på Landsforeningens årsmøde med at sende en tak til alle dem, som i løbet af sommeren har sendt hende en hilsen i anledning af hendes graviditet.

Hun fortsatte med at sige, at den danske folkekirke er unik, fordi den bygger på demokrati og lokalt engagement.

Ministeren oplevede, at det blev tydeligt sidste efterår, hvor en ny valgform stod sin prøve og sendte 12.000 valgte ind i menighedsrådene, så fire ud af ti nu er nye rådsmedlemmer

- Styrken i kirken har været alle jer, som er gået til det med krum hals. I har insisteret på at være kirke. At holde liturgien og strategien i jeres kirke højt. Det har været imponerende, sagde Joy Mogensen.

Corona

Hun kom også ind på corona pandemien, som hun mener, har vist to centrale ting. Dels hvor meget der er brug for kirken, og hvor meget danskerne søgte den under krisen.

- De forsøgte at komme i kirke, fordi de havde brug for sammenholdet. Derfor er det klart, at rygtet om folkekirkens død mildest talt er overdrevet.

Ministeren kom ind på sin egen rolle under corona pandemien, som er blevet kritiseret i medierne.

- Mange har deltaget i debatten om, hvordan kirken skulle være under pandemien. Så blev der lukket for meget, så for lidt, så blev der informeret for sent og for lidt. Og vi har undret os over, her i juli, at man har kunnet holde konfirmationsfest på kroen uden begrænsninger, mens der har været begrænsninger i kirkerne.

Ministeren forklarede, at det er et kompromis mellem folketingets partier, som er skyld i det. Blandt andet restauranterne fik lov at være de første til at slippe for restriktioner, mens andre dele af samfundet skulle vente, herunder kirkerne.

Ingen ændring

- Vi har i Kirkeministeriet undersøgt, om man kunne ændre på det. Vi har spurgt sundhedsmyndighederne, om det var muligt at ændre på beslutningen, og det vurderede de ikke, der var.

De delegerede og tilhørerne i salen klappede højt, da ministeren forklarede, at det ikke ville have nyttet, hvis hun havde banket i bordet over for Søren Brostrøm og forlangt en anden løsning. Danmark står bedst ved at have en kontrolleret, bredt forankret styring af pandemien, konkluderede hun.

- Derfor må vi vente, til afstandskrav og andre krav bliver fjernet fra kirkerne her i august. Men I skal vide, at jeg har kæmpet for jer, alt hvad jeg kunne.

#Årsmøde 2021