16. SEPTEMBER 2020

Tilfredshed med ny valgform

På trods af enkelte knaster var der i Hvalsø tilfredshed med den nye måde at afvikle menighedsrådsvalg.

144575_Hvals2_-_2014x576.jpg

Hvalsø Kirke. Privatfoto.

Af: Alex Kjær

43 personer havde fundet vej til valglokalet i Kirke Hvalsø Sogn, da klokken blev 19 tirsdag 15. september. 42 af de fremmødte var stemmeberettigede på valgforsamlingen, der havde som mål at finde otte medlemmer til menighedsrådet fra Hvalsø og en fra Særløse.

Det sammenlagte menighedsråd har traditionelt haft lidt sværere ved at finde kandidater i Særløse end i Hvalsø, og 2020 var ingen undtagelse. Der var ni kandidater til de otte pladser i Hvalsø, men ingen kandidat til den ene plads i Særløse.

Derfor bliver der lavet en ekstraordinær valgforsamling i forsøget på at finde en kandidat i Særløse.

Godt forløb

Generelt forløb valgforsamlingen godt, selv om det var første gang med den nye valgform.

- Vi havde lidt udfordringer med den elektroniske registrering. Det var som om, systemet blev overbelastet omkring klokken 19, og vi brugte cirka en halv time på at få alle stemmeberettigede registreret, fortæller kirkeværge René Nilausen.

Han var sammen med de øvrige fra menighedsrådet færdig med valghandlingen omkring klokken 21. Der opstod igen nogle udfordringer med den elektroniske registrering, da resultatet skulle tastes ind. Det blev nødvendigt at ringe til supporten, og det viste sig, at Hvalsø ikke kunne registreres som fuldtalligt, fordi det er sammenlagt med Særløse, som ikke er fuldtalligt. Men alle tal blev korrekt tastet ind i systemet.

- Generelt er det forløbet fint hos os. Kandidaterne præsenterede sig selv, og vi sad med god afstand ved bordene, som vi jo skal på grund af covid-19 restriktioner. Der blev stillet spørgsmål ved den hemmelige afstemning, fordi vi netop sad ved borde, og der ikke var en boks, man kunne træde ind i. Men stemmerne blev afgivet, som de skulle, og vi havde en fra menighedsrådet, som forklarede grundigt om reglerne inden, siger René Nilausen.

Ifølge reglerne finder den ekstraordinære valgforsamling sted 6. oktober.

Læs artiklen Valgforsamlinger - indtryk efter valget her.

Læs reportage fra valgforsamlingen i Aarhus Domkirke her.