11. MAJ 2020

Orienteringsmødet kan udsættes

Kirkeministeriet har netop offentliggjort en ny bekendtgørelse om orienteringsmødet.

191014_mr-valg-orienterings-kimbrostrom-160420.jpg

Den nye bekendtgørelse giver mulighed for, at orienteringsmødet kan afholdes på en valgfri dato frem til 21. august 2020. Og at den lovpligtige annoncering skal ske 14 dage før mødets afholdelse. Illustration: Kim Bröstrøm.

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

Bekendtgørelse nr. 604 af 12.5.2020

Du kan læse bekendtgørelsen her

Orienteringsmødet om menighedsrådsvalg 2020 kan afholdes frem til 21. august. Det er hovedindholdet i en ny bekendtgørelse, der netop er blevet offentliggjort.

Med den politiske aftale om en plan for genåbning af Danmark er der udsigt til, at der fortsat vil være et forbud mod større forsamlinger, når der skulle afholdes orienteringsmøder om menighedsrådsvalget 9. juni. Det er endnu uafklaret, om dette forbud også vil omfatte orienteringsmøderne. Under alle omstændigheder kan der være vanskeligt at gennemføre møderne med de afstandskrav, der forventes fortsat at være gældende efter 8. juni.

Derfor giver den nye bekendtgørelse mulighed for, at orienteringsmødet kan afholdes på en valgfri dato frem til 21. august 2020. Og at den lovpligtige annoncering skal ske 14 dage før mødets afholdelse.

Det er anden gang, at orienteringsmødet udsættes på grund af coronakrisen. Den oprindelige dato var 12. maj.

- Vi har i dag erfaret, at bekendtgørelsen kommer, og kommer derfor med meldingen nu, sådan at menighedsrådene kan lave nye planer og ikke forhaste sig med at indrykke annoncer i deres lokale medier, siger Landsforeningens formand Søren Abildgaard.

Artiklen er opdateret den 13/5 2020

#Menighedsrådsvalg 2020