10. JUNI 2020

Menighedsrådsvalg – nu som e-læring

Vi har udviklet et valgkursus, der sørger for at du bliver klædt godt på til valget. Og nu kan du tage med på kurset hjemmefra.

e-læring.jpg

Kurset om menighedrådetsvalget er nu tilgængeligt som e-læring. Grafik: colourbox.com

Af: Anja Christensen

I år er der valg til menighedsrådene, og det foregår på en helt ny måde. Det betyder nyt regelsæt med nye procedurer, og der er meget at holde styr på.

Og interessen var da også stor, da vi tidligere på året begyndte at afholde valgkurser. Men rækken af kurser blev, som så meget andet, bremset af Covid-19.

Derfor har vi udviklet et online valgkursus, så alle menighedsrådsmedlemmer har mulighed for at deltage på kurset. Og det er naturligvis gratis.

Så kommer du godt fra start
Valgkurset finder du på godtfrastart.dk, der er et univers af online læring målrettet menighedsråd.

Der kommer en hel række af e-læringsmoduler om menighedsrådsvalget, og du kan allerede nu gå i gang med de tre første moduler ”Intro om menighedsrådsvalget”, ”Orienteringsmødet” og ”Afstemningsvalg”.

Du kan tage kursusmodulerne når, hvor og hvornår du vil, sætte på pause og fortsætte senere, og gennemføre det lige så mange gange du vil. Der er både film, artikler, quiz og vejledninger, der guider sikkert igennem de forskellige emner.

Orientér dig om orienteringsmødet
Formålet med orienteringsmødet er at sikre åbenhed og skabe interesse om den lokale kirke og menighedsrådsvalget, og der er en række regler, der skal overholdes inden og under mødet.

På godtfrastart.dk lærer du alt, hvad du skal vide om orienteringsmødet, og du får råd og redskaber, du kan bruge i forbindelse med mødet.

Med kurset kommer
 du hele vejen rundt og får viden om alt fra, hvorfor du skal holde orienteringsmøde til gode råd om planlægningen af mødet, reglerne for annoncering, værktøjer og dagsorden for mødet. Og du kan lære det hele hjemme fra din sofa, lige når det passer dig.

Mere på vej
Kursussiden om menighedsrådsvalg bliver løbende udbygget og kommer til at bestå af i alt fem moduler, som du kan tage enkeltvis eller samlet, som du har lyst. Snart kommer to nye moduler om henholdsvis rekruttering og valgforsamling.

Brug for hjælp?
Vi håber du får glæde af det nye online valgkursus. Husk, at du altid er velkommen til at kontakte Landsforeningen af Menighedsråd, hvis du har brug for hjælp.

Vi sidder klar på telefon 87 32 21 33 eller menighedsraad@sogn.dk.
Har du spørgsmålet om valget kan du kontakte vores valgkonsulent Louise Theilgaard på lt@menighedsraad.dk eller telefon 87 32 21 42.

Kurserne giver dig et godt overblik, men for at kunne gennemføre menighedsrådsvalget skal du også læse valgvejledningen på Den Digitale Arbejdsplads.

Menighedsrådskurserne er udarbejdet i et samarbejde mellem Kirkeministeriet, stifterne i Danmark og Landsforeningen af Menighedsråd.

#Menighedsrådsvalg #Orienteringsmøde #Kursus #rekruttering #Valgforsamling