2. MARTS 2020

Landsforeningen fylder 100 år

1. marts 2020 var det 100 år siden, Landsforeningen af Menighedsråd blev dannet. Det bliver markeret på flere måder.

jubilæum nyhedsbrev.jpg

Landsforeningen af Menighedsråd fyldte 100 år søndag 1. marts. Det blev fejret i Landsforeningens sekretariat i Sabro, hvor flaget blev hejst, mens bestyrelsen og medarbejderne sang. Se video herunder. Foto og video: Alex Kjær.

Af: Alex Kjær

System.InvalidOperationException: No macro found by alias FlydendeTekst
   at Umbraco.Web.Macros.MacroRenderer.Render(String macroAlias, IPublishedContent content, IDictionary`2 macroParams) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\Macros\MacroRenderer.cs:line 209
   at Umbraco.Web.UmbracoComponentRenderer.RenderMacro(IPublishedContent content, String alias, IDictionary`2 parameters) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\UmbracoComponentRenderer.cs:line 131
   at Umbraco.Web.UmbracoComponentRenderer.RenderMacro(Int32 contentId, String alias, IDictionary`2 parameters) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\UmbracoComponentRenderer.cs:line 102
   at ASP._Page_Views_Partials_grid_editors_Macro_cshtml.Execute() in C:\websites\menighedsraad_v8\Views\Partials\grid\editors\Macro.cshtml:line 15
   at System.Web.WebPages.WebPageBase.ExecutePageHierarchy()
   at System.Web.Mvc.WebViewPage.ExecutePageHierarchy()
   at System.Web.WebPages.WebPageBase.ExecutePageHierarchy(WebPageContext pageContext, TextWriter writer, WebPageRenderingBase startPage)
   at Umbraco.Web.Mvc.ProfilingView.Render(ViewContext viewContext, TextWriter writer) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\Mvc\ProfilingView.cs:line 25
   at System.Web.Mvc.Html.PartialExtensions.Partial(HtmlHelper htmlHelper, String partialViewName, Object model, ViewDataDictionary viewData)
   at ASP._Page_Views_Partials_grid_editors_Base_cshtml.Execute() in C:\websites\menighedsraad_v8\Views\Partials\grid\editors\Base.cshtml:line 20

Landsforeningens jubilæum fejres på årsmødet i Nyborg Strand 5.-7. juni, hvor der vil være en række markeringer. Blandt andet vil der være en række samtalesaloner, som på forskellig måde sætter fokus på Landsforeningen og dens historie.

Her kan man møde Landsforeningens tidligere formand Inge Lise Pedersen, som er ved at lægge sidste hånd på en bog om Landsforeningens historie. Bogen sendes ud til medlemmerne i løbet af foråret med Menighedsrådenes Blad, hvor man i de sidste numre har kunnet læse historier fra bogen og historier, som ikke kom med.

De store linjer

Inge Lise Pedersen skriver både om konkrete begivenheder og personer gennem perioden samt om de store linjer om Landsforeningens, menighedsrådenes og folkekirkens udvikling. Hun har i løbet af sin research fundet nye oplysninger om baggrunden for Landsforeningens oprettelse.

Formandens kronik

I anledning af jubilæet har Landsforeningens formand, Søren Abildgaard, skrevet en kronik, som er bragt i Kristeligt Dagblad.

Du kan læse kronikken her.

#100 års-jubilæum