10. JUNI 2020

Har I holdt jeres orienteringsmøde?

De første orienteringsmøder om menighedsrådsvalg 2020 fandt sted i går. Et af dem var i Hjallerup sogn i Vendsyssel.

Orienteringsmøde Hjallerup 1 (2).jpg

Menighedsrådet i Hjallerup holdt orienteringsmødet 8. juni. En del af snakken på mødet handlede om, hvordan man bedst rekrutterer kandidater til menighedsrådet. Foto: Charlotte Tybjerg Sørensen

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

12 personer var mødt frem til orienteringsmødet. Langt hovedparten var medlemmerne af menighedsrådet, men der var også et par nysgerrige sognebørn, der havde fundet vej til det nybyggede kirkehus ved siden af Hjallerup Kirke. Her bød formand Anna Storgaard velkommen i lokalet, hvor deltagerne havde placeret sig med behørig afstand til hinanden og adgang til håndsprit.

- Vi har valgt at holde fast i den oprindelige dato for mødet, men har flyttet menighedsmødet, så det foregår samme dag som valgforsamlingen, fortæller Anna Storgaard.

På orienteringsmødet præsenterede hun menighedsrådet og de aktiviteter, der arbejdes med. Hun viste et eksempel på, hvordan en mødedagsorden kan se ud og fortalte om processen for menighedsrådsvalget og hvordan de enkelte elementer, fx valgforsamlingen, vil foregå.

- Jeg føler mig godt forberedt på at afholde orienteringsmødet, for det er et godt materiale, I (Landsforeningen, red.) har stillet til rådighed, sagde Anna Storgaard inden mødet.

Mulighed for at stille spørgsmål

Efter oplægget var der lejlighed til at stille spørgsmål. Sygeplejerske Lene Corfitzen spurgte blandt andet om, hvorvidt alle menighedsrådsmedlemmer deltager i alle rådsmøder, og om det også gælder for suppleanter.

Lene Corfitzen var taget til orienteringsmødet, fordi hun overvejer at stille op til valget. Hun var blevet gjort opmærksom på mødet af et af menighedsrådsmedlemmerne.

- Jeg er ikke en, der kommer i kirken hver søndag, men har oplevet at have haft brug for den, og vil gerne yde en indsats for kirken og lokalsamfundet. Nu er det 3. gang, jeg er blevet spurgt, så det kan være, at det er lykkens gang, sagde hun med et smil efter mødet.

Rekruttingsindsats drøftet på mødet

Menighedsrådsformand Anna Storgaard har været medlem af Hjallerup i fire år. Hun er meget glad for det og vil gerne fortsætte.

- Men jeg vil da ønske, at flere – ikke mindst yngre mennesker – stiller op. Og jeg havde nok forventet, at der er var flere, der var kommet til orienteringsmødet i dag. Det er ærgerligt, at folk i byen ikke ved, hvor givende det er at sidde i menighedsrådet og hvor hyggeligt, vi har det med hinanden, siger Anna Storgaard.

Og netop rekruttering af kandidater blev drøftet på sidste del af orienteringsmødet.

- Vi kommer ikke uden om, at vi skal ud at prikke nogle på skulderen, for det er den personlige kontakt, der batter, var der enighed om.

Menighedsrådet vil nu bruge sommeren på at skrue op for kommunikationen om rådsarbejdet i den lokale ugeavis, hvor de har en side om kirken hver anden uge. Desuden har de lagt videoklip med rådsmedlemmer, der interviewes af en af sognets to præster, ud på kirkens facebook.

Du kan finde Hjallerup Kirkes facebook her.

Find info og materiale til menighedsrådsvalget her.

#Menighedsrådsvalg 2020