13. MAJ 2020

Genåbning – retningslinjer lader vente på sig

Landsforeningen er klar til at rådgive og vejlede om genåbningen af kirker og sognegårde, men har endnu ikke fået melding om, hvornår retningslinjerne offentliggøres.

ansat kirketjener hejser flag folkekirken.dk.jpg

Foto: Folkekirken.dk

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

Formand Søren Abildgaard deltog på Landsforeningens vegne i det sektorbaserede dialogmøde for folkekirken tirsdag eftermiddag. Her blev der orienteret om den seneste version af ”Retningslinjer for en ansvarlig genåbning af folkekirken og andre trossamfund”.

Onsdag eftermiddag havde Kirkeministeriet endnu ikke offentliggjort dem, og det har ikke været muligt at få oplyst, hvornår det vil ske.

- I Landsforeningen er vi klar til at rådgive og vejlede, så snart retningslinjerne offentliggøres, og jeg havde håbet på, at det ville ske senest onsdag eftermiddag, så vi er ved at være utålmodige, siger Søren Abildgaard.

Udfordringen er, at retningslinjerne for genåbningen af folkekirken og andre trossamfund skal igennem en forelæggelsesproces, hvor retningslinjerne vil blive holdt op imod andre sektorers retningslinjer.

- Tidsplanen for dette har hverken vi eller Kirkeministeriet desværre indsigt i. Vores bekymring går på, at menighedsrådene har behov for at kunne begynde den lokale dialog med ansatte, præster og frivillige for at sikre en ansvarlig genåbning i forhold til smitterisiko og arbejdsmiljø. Det kan de ikke rigtigt komme i gang med, før retningslinjerne foreligger, siger Søren Abildgaard.

Når retningslinjerne foreligger, udsender vi et ekstraordinært nyhedsbrev.

#Genåbning