18. MAJ 2020

Genåbning - retningslinjer er kommet

Kirkeministeriet udsendte retningslinjerne for genåbningen af folkekirken og andre trossamfund til menighedsrådene kort før midnat natten til mandag.

Gudstjeneste.jpg (1)

Kirkerne kan åbne fra i dag, men det bliver med større afstand end på billedet, kirkegængerne fremover skal sidde. Afstanden skal være 1 meter mellem hver person, og hvis der synges, skal afstanden være to meter. Retningslinjer for folkekirken og andre trosamfund ved genåbning blev meldt ud af Kirkeministeriet sent søndag aften. Foto: Folkekirken.dk

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

- Vi har været meget utålmodige efter at få retningslinjerne, så jeg glæder mig over, at de endelig er kommet. Mange steder har man allerede været i gang med at planlægge, hvordan man kan genåbne på sundhedsmæssig forsvarlig vis, og jeg er sikker på, at menighedsrådene sammen med medarbejderne, præsterne og de frivillige kræfter kan sikre en god og ansvarlig genåbning, siger Landsforeningens formand Søren Abildgaard.

Retningslinjerne samt en vejledning til dem kan læses i vores samlede genåbningsvejledning/coronavejledning. Du kan finde den her.

Lang tid undervejs

I tirsdags deltog Søren Abildgaard på Landsforeningens vegne i det sektorbaserede dialogmøde for folkekirken. Her blev der orienteret om den seneste version af ”Retningslinjer for en ansvarlig genåbning af folkekirken og andre trossamfund”. Men retningslinjerne skulle igennem en forelæggelsesproces, hvor retningslinjerne skulle koordineres med andre sektorers retningslinjer. Desuden afventede man en ny bekendtgørelse om forsamlingsforbud og adgang til kirkens lokaler.

Denne bekendtgørelse blev først offentliggjort kort før midnat, og det var medvirkende til, at processen trak ud, så retningslinjerne for genåbning af folkekirken og andre trossamfund blev først sendt ud til menighedsrådene kort før midnat søndag.

- Der vil for manges vedkommende nok gå nogle dage med at få alt på plads efter retningslinjerne. I Landsforeningen opfordrer vi til, at man prioriterer den sundhedsmæssige sikkerhed højest - frem for at åbne hurtigt. Og vi er klar til at rådgive og vejlede menighedsrådene til, hvordan de kan gå i dialog med medarbejdere, præster og frivillige for at sikre en ansvarlig genåbning i forhold til smitterisiko og arbejdsmiljø, siger Søren Abildgaard.

Mediebevågenhed

Søren Abildgaard har søndag og mandag givet en interviews om situationen til en række medier. Du kan se de seneste her:
TV2 News mandag morgen

DR - TV-Avisen  mandag morgen