14. MAJ 2020

Flere personer kan deltage i udendørs begravelser

Kirkeministeriet har opdateret sin vejledning om udendørs begravelse og bisættelse.

gravfred_DSC2413.jpg

Foto: Folkekirken.dk

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

Landsforeningen har i nogen tid efterlyst en mere præcis afklaring af, hvilke regler der gælder for den udendørs ceremoni ved begravelser og bisættelser. I dag har Kirkeministeriet ændret i sin tolkning af reglerne.

I Kirkeministeriets FAQ (spørgsmål- og svarguide) præciseres det, at der er mulighed for, at andre personer, end dem, der har været til stede under ceremonien inde i kirken, slutter sig til følget som en del af begravelsen eller bisættelsen på kirkegården.

Det fremgår nu også af vejledningen, at reglen, om at der maksimalt må tillades adgang for en person pr. fire kvadratmeter gulvareal, ikke gælder udendørs. Men at det anbefales, at alle er opmærksomme på at holde afstand i overensstemmelse med anbefalingerne fra sundhedsmyndighederne.

Læs mere i vores samlede corona-vejledning.

#Genåbning