25. JANUAR 2024

Husk arbejdsmiljøuddannelsen – den er lovpligtig!

Arbejdsmiljøuddannelsen er ikke bare god at have, den er også lovpligtig. Både for medarbejderrepræsentanter og lederrepræsentanter. Og det er menighedsrådet ansvar at sørge for det.

Arbejdsmiljø.jpg (1)

Arbejdsmiljøet er vigtigt. Sørg for at klæde repræsentanterne i arbejdsmiljøorganisationen godt på til arbejdet.

Af: Anja Christensen

Et godt arbejdsmiljø er afgørende for at opretholde et sundt og bæredygtigt arbejdsliv, hvor medarbejderne kan trives og præstere deres bedste. Det gælder også i folkekirken.

Hvad er en arbejdsmiljøorganisation?
Er I mere end 10 ansatte, skal samarbejdet om arbejdsmiljø foregå i en arbejdsmiljøorganisation, også kaldet AMO. Det er menighedsrådet, der som arbejdsgiver, har ansvaret for, at AMO bliver oprettet. Der skal udpeges en ledelsesrepræsentant og afholdes et valg, hvor der blandt medarbejderne vælges en arbejdsmiljørepræsentant.

Lovpligtig uddannelse
Når AMO er oprettet, er det vigtigt, at repræsentanterne bliver klædt bedst muligt på til at varetage opgaverne med arbejdsmiljø i kirken. Det er vigtigt at være opmærksom på, at det er obligatorisk for både arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere at gennemføre et arbejdsmiljøkursus. Det er menighedsrådet, der skal sørge for, at uddannelsen bliver gennemført. Og det skal ske inden for tre måneder efter, medlemmerne af AMO er valgt eller udpeget til rollen.

Ta' Folkekirkens Arbejdsmiljøuddannelse
Vi udbyder Folkekirkens Arbejdsmiljøuddannelse. Her får deltagerne grundlæggende viden om arbejdsmiljø og solide og konkrete redskaber til at arbejde med arbejdsmiljø på en god måde.

Den næste uddannelse foregår 4. marts i Tune. Tilmeldingen lukker 15/2. Der er et begrænset antal pladser, og de bliver fordelt efter først til mølle. Uddannelsen i januar blev hurtigt fyldt op, og det samme gjorde ventelisten, så vent ikke for længe med at melde dig til, hvis du vil sikre dig en plads.

Vil du gerne med, men bor langt fra Tune, så er Vejle måske mere for dig. Der afholder vi arbejdsmiljøuddannelse i maj, og du kan allerede nu tilmelde dig her.

Arbejdsmiljøuddannelsen er godkendt af Arbejdstilsynet og opfylder kravene til den lovpligtige uddannelse for medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen.

#Folkekirkens arbejdsmiljøuddannelse #Arbejdsmiljø