1. JUNI 2023

Styrk jeres samarbejde med fælles kompetenceudvikling

Landsforeningen skræddersyr temadage, der er tilpasset jeres behov, så I kan styrke jeres samarbejde med fælles kompetenceudvikling.

Kontaktperson (1)

Illustration: Colourbox

Af: redaktion@menighedsraad.dk

Her ses et udvalg af vores temadage, der vil styrke jeres kompetencer og samarbejdet:

Boost jeres samarbejde – kom konflikter i forkøbet
God kommunikation på tværs af personlige og faglige forskelligheder er afgørende for et godt samarbejde i menighedsrådet og på de kirkelige arbejdspladser. Uoverensstemmelser eller konflikter er en naturlig del af hverdagen, men at skabe rum for forskellighederne kræver opmærksomhed og dialog. I løbet af temadagen får I et indblik i forskellige kommunikationsmodeller, der skaber forståelse for, hvilken form for dialog der er givende for samarbejdsrelationerne.

Den sunde uenighedskultur – sæt fokus på jeres kultur
Uenigheder kan være kilde til udvikling og nytænkning af kerneopgaven, så længe man ikke stædigt holder fast i eget perspektiv, men lader sig udfordre af andres synspunkter. Derfor kan uenighed være sundt og en investering i faglig udvikling, samarbejde og god trivsel. Uenighed kan skabe afklaring og udvikling, hvis I sammen kan få skabt en kultur, hvor I viser respekt for hinandens perspektiver og ser dem som inspiration til udvikling og læring. Faglige og professionelle uenigheder og forskelligheder kan ses som input til en bedre opgaveløsning i menighedsrådet i stedet for en kilde til konflikter.

Personalepolitik – sæt ord på, hvordan I ønsker
Menighedsrådet kan med en god personalepolitik skabe gode rammer for arbejdet med kirkens og kirkegårdens kerneopgaver. En fælles nedskrevet personalepolitik er et betydningsfuldt redskab til at sikre tydelighed omkring de værdier og politikker, som I ønsker skal være gældende på netop jeres arbejdsplads. Udarbejdelse af en personalepolitik foregår oftest i fællesskab, det vil sige både menighedsrådet og medarbejderne, og det giver jer mulighed for at afstemme og tydeliggøre de forventninger, I har til hinanden på en række forskellige områder.

Psykologisk tryghed – tør du sige det, du mener, tør du lade være?
Mennesker i psykologisk trygge organisationer er generelt bedre til at søge hjælp, stille spørgsmål, få og give feedback og at give deres mening til kende. Dette har særlig positiv betydning for, hvordan man som menighedsråd samarbejder med hinanden og præsterer sammen om kerneopgaven. Det er gennem den ærlige og åbne kommunikation, hvor man tør tale om fejl og komme med input, at opgaveløsningen kvalificeres. Psykologisk tryghed er fundamentet, når dialogen og samarbejdet skal føre til øget trivsel og udvikling både i menighedsrådet og hos de ansatte. Desuden er psykologisk tryghed afgørende for gode beslutningsprocesser, for det er først, når alles input og viden bringes i spil, at de gode beslutninger for kirkens liv og vækst kan træffes.

Interesseret?
Kontakt os i Udvikling på kontor@menighedsraad.dk eller tlf.: 8732 2133.

Form
Undervisningsformen veksler mellem oplæg fra Landsforeningens konsulent, jeres refleksioner samt praktiske øvelser. Temadagen kan afvikles hverdage fra fx kl. 17 til 21 eller tidligere

Pris
Pris for en tre-fire-timers temadag/-aften er 12.300 kr. En temadag/-aften på fem-seks timer koster 14.800. Begge priser er inkl. materiale, opsamling og kørsel. Udgifter til lokaler og forplejning er ikke inkluderet.

Interesseret?
Kontakt os i Udvikling på kontor@menighedsraad.dk eller tlf.: 8732 2133.

#Temadage #Kompetenceudvikling