31. AUGUST 2023

Nyt om betaling for brugere af Kirkenettet

Nye licensregler betyder, at menighedsrådene fremadrettet skal betale for brugere, der har adgang til systemer på Kirkenettet.

Personalepolitik (2)

Af: Marie Gaarden

Folkekirken skal betale licenser for alle aktive brugere af systemer på Kirkenettet. Det er konklusionen efter forhandlinger mellem Folkekirkens It og Microsoft.

Det betyder, at menighedsrådene pr. 1. oktober 2023 skal betale for brugere, som skal have adgang til de systemer, der ligger bag login på Folkekirkens IntraNet. Det gælder altså også for adgang til menighedsrådspostkasser, menighedsrådets arkiv og de systemer, der ligger under Kirkeportalen.

Dem skal menighedsrådene ikke betale for
Det er dog ikke alle brugere, der skal betales licens for. Hvert menighedsråd får to gratis licenser. Den ene tildeles automatisk formanden for menighedsrådet. Menighedsrådet kan selv vælge, hvem der skal have den anden adgang, men den vil fra start være tildelt kontaktpersonen.
Kordegne, præster og andre, der i forvejen har en arbejdsgiverbetalt licens, skal der ikke købes licens til

Dem skal menighedsrådene betale for
Ønsker I, at flere end to i menighedsrådet skal have adgang, skal der betales licens pr. bruger.
Det gælder både andre medlemmer af menighedsrådet og ansatte, som ikke har en kirkenets-PC, fx organister, kirketjenere og kirke-kulturmedarbejdere.

Prisen pr. licens er 100 kr./måned inkl. moms og administrationsgebyr.

Registrér brugere inden deadline
Med de nye regler er det vigtigt at gennemgå alle rådets brugere og tildele eller nedlægge adgange, så der kun betales licens for de brugere, som I i menighedsrådet ønsker, skal have adgang til systemerne.

Det er menighedsrådsformanden, kontaktpersonen eller andre med betroet adgang, der kan registrere brugere via Brugeradministration, men først fra midten af uge 37, hvor der bliver tilføjet en licensside. Selvom de nye licenskrav først træder i kraft 1. oktober, skal registreringen være afsluttet inden 25. september, hvis I vil sikre, at brugerne fortsat har adgang til systemerne.

»Det her er endt meget trist for menighedsrådene«
Formand for Landsforeningen af Menighedsråd, Anton Pihl, er ked af, at Microsoft har valgt at tolke deres betingelser og licensregler så stramt i forhandlingerne med Folkekirkens It, at det er endt med licensbetaling pr. bruger af alle systemer på Kirkenettet.

- Det er ærgerligt, for det rammer de lokale kirkekasser, og det betyder jo i sidste ende, at der er færre penge til at drive kirke for. Det her er endt meget trist for menighedsrådene, siger Anton Pihl.

Bag om beslutningen
Du kan læse om baggrunden for licensbetalinger i folkekirken i Folkekirkens It’s orientering om Microsofts licensbetingelser og licensering af menighedsrådsbrugere fremadrettet.

Brug for hjælp?
Har du brug for hjælp angående licenser og brugeradgange, kan du kontakte Folkekirkens It på licens@km.dk

Folkekirkens It har lavet en FAQ, der indeholder svar på en lang række spørgsmål. Den finder du på supportforum

Brug for hjælp?