20. APRIL 2023

Så er den nye lov om folkekirkens økonomi blevet vedtaget

Den nye økonomilov for folkekirken blev i sidste uge vedtaget. Den skal give større fleksibilitet i den lokale økonomistyring og enklere rammer for samarbejde. Inden sommerferien afholder vi endnu et webinar, der skal give indblik i lovens nye muligheder.

Økonomilov (2)

Som ventet blev den nye lov, der skal give større fleksibilitet i den lokale økonomistyring i provstiet og nogle enklere rammer for samarbejde, i sidste uge vedtaget. Loven træder i kraft 1. maj 2023. Illustration: Colourbox

Af: redaktion@menighedsraad.dk

Folketinget stemte i sidste uge ja til forslaget om ændring af økonomiloven, som skal give større fleksibilitet i den lokale økonomistyring i provstiet og enklere rammer for samarbejde. Næste skridt er udstedelse af bekendtgørelse og cirkulære, som har været i høring. Loven træder i kraft 1. maj 2023.

Det betyder, at en række af mulighederne vil kunne indarbejdes i provstiudvalgenes og menighedsrådenes budgetlægning for 2024. Nogle af ændringerne kræver beslutning på et budgetsamråd.

Vi afholdte i marts et webinar om mulighederne i den nye økonomilov med stor tilslutning - og vi vil inden sommerferien afholde endnu et webinar om emnet. Følg med i de kommende nyhedsbreve for dato og tidspunkt.

Formålet med webinaret er at give et grundlag for at planlægge arbejdet med budgetterne for 2024. Webinaret henvender sig til menighedsrådsmedlemmer og provstiudvalgsmedlemmer.

#Økonomilov