24. AUGUST 2023

Sådan styrker I samvirket

Landsforeningen, Præsteforeningen og Provsteforeningen har sammen udarbejdet en guide til, hvordan man på provstiniveau kan styrke samvirket mellem præster, menighedsrådsformænd og kontaktpersoner.

Talks

Landsforeningen, Præsteforeningen og Provsteforeningen opfordrer til at holde samvirkemøder. Grafik: Colourbox.

Af: Alex Kjær

Der har det seneste år været meget fokus på arbejdsmiljøet i folkekirken, og samvirket i menighedsrådet udgør også en væsentlig faktor i den sammenhæng.

Samvirket mellem præster og valgte medlemmer af menighedsrådet udgør fundamentet for vores folkekirke. Folkekirkens tostrengede ledelsesstruktur forudsætter et konstruktivt samvirke mellem menighedsrådets gejstlige og læge medlemmer. Men vi har ingen obligatoriske eller formelle møder, hvor vi sammen sætter fokus på samvirket.

- Vi ønsker at styrke det lokale samvirke, så der kan skabes et rum til dialog om samvirket, uden at den skal tage udgangspunkt i en konkret situation eller problemstilling, der skal løses. Vi opfordrer sammen med Præste- og Provsteforeningen til, at der på provstiplan afholdes møder, hvor provst, præster, menighedsrådsformænd og kontaktpersoner mødes om samvirket. Derfor har vi sammen udarbejdet en guide til, hvordan sådanne møder komme i stand, udtaler Inge Kjær Andersen, næstformand for Landsforeningen af Menighedsråd.

Hent guiden til Samvirkemøde

Læs også: