23. MARTS 2023

Kirkeminister: Jeg har stor respekt for menighedsrådenes lokale engagement

Louise Schack Elholm (V) er ny kirkeminister efter regeringsdannelsen i december 2022. Hun vil blandt andet værne om det lokale engagement i sognene.

Mb 20230123 143

Det har overrasket kirkeminister Louise Schack Elholm, at reaktionen fra biskopperne og den øvrige folkekirke har været så markant, siden regeringen meldte ud, at den vil afskaffe bededag som helligdag. Foto: Henrik Petit.

Af: Alex Kjær

Kirkeministeren medvirker i et stort portræt i Menighedsrådenes Blad, som udkommer i denne uge. Her kommer hun blandt ind på den turbulente start i kirkeministeriet, som skyldes regeringens beslutning om at afskaffe bededag som helligdag for at skaffe penge til blandt andet forsvarets budget.

- Det har ikke været den letteste start, hvis jeg skal være ærlig. Det har overrasket mig, at reaktionen fra biskopperne og den øvrige folkekirke har været så markant. Men jeg står selvfølgelig på mål for regeringens beslutning. Derfor har jeg tænkt mig at inddrage hele folkekirken, så vi kan få en god dialog, siger hun i interviewet.

Personlig tro
Hun fortæller også om sin personlige tro og om sin store respekt for det lokale engagement, som menighedsrådsmedlemmerne leverer i sognene.

Kirkeministeren er rundet af den lokale folkekirke på Vestsjælland, hvor hun voksede op på landet for enden af en grusvej. Familien gik ikke i kirke om søndagen, men hun gik til spejder, og her fyldte kirken en del. Som ung havde hun nogle svære år, og i den periode blev troen og kirken en hjælp.

Den gav hende trøst og en forsikring om, at hun var god nok, som hun var.

- I dag har jeg faktisk to kirker, som jeg betragter som mine sognekirker, selv om den officielle er Lynge Kirke i Lynge Broby Sogn, hvor vi bor. Tæt ved ligger Sorø Klosterkirke, hvor jeg blev gift med min mand. Vores to børn er døbt i Lynge Kirke, men den ene er konfirmeret i Sorø Klosterkirke, så jeg kommer i begge.

Har overvejet menighedsrådet
Hun har aldrig selv siddet i menighedsråd, men hun har overvejet det.

- Desværre har jeg ikke mulighed for at prioritere tiden til det, fordi mit arbejde fylder så meget. Men jeg kender flere i min omgangskreds, som sidder eller har siddet i menighedsråd, og jeg taler også med de lokale menighedsråd i de to kirker, jeg betragter som sognekirker.

Når hun får tid, vil hun rejse rundt i landet for at mødes med nogle af menighedsrådene og høre om deres erfaringer med at lave kirke lokalt.

Læs det fulde interview i Menighedsrådenes Blad.

#Kirkeminister #Louise Schack Elholm

Læs også: