14. APRIL 2021

Ønsker lempelse af arealkrav samt genåbningsplan

Landsforeningen har sammen med de øvrige parter i folkekirkens taskforce taget kontakt til kirkeministeren for at få lempet arealkravet og for at få en plan for genåbning af kirkerne.

Corona - jetsmark kirke m afstand kirkes eget foto.jpg

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

Henvendelsen fra folkekirkens taskforce

Ønsket kommer efter de nye lempelser for detailhandlen, hvor det nu er tilstrækkeligt med 4 m2 pr. kunde i butikker, der er mindre end 2000 m2. Hvorimod arealkravet på 7,5 m2, som har været gældende siden 7. januar, stadig gælder i kirkerne.

- Det er vanskeligt at se, at det sundhedsmæssigt skulle være et større problem, at man har 4 m2 til rådighed i en kirke, end at man har det i detailhandlen. I kirkerne sidder man desuden typisk ned, hvorimod man i butikker bevæger sig rundt og dermed også vanskeligere kan holde afstand, siger Landsforeningens formand, Søren Abildgaard.

Det er ikke mindst i de mange mindre middelalderkirker, arealkravet har været problematisk. De kan nemlig kun rumme ganske få kirkegængere, når de skal efterleve kravet på 7,5 m2.

Samtidig er der et ønske om, at folkekirken og de øvrige trossamfund også tænkes aktivt ind i planerne for genåbning af samfundet.

Derfor har folkekirkens taskforce nu skrevet til kirkeminister Joy Mogensen for at henlede hendes opmærksomhed på behovet for at se på en lempelse af arealkravet og en på en plan for en yderligere genåbning af folkekirken og andre trossamfund – ikke mindst af hensyn til konfirmandforberedelsen og de kommende konfirmationer.

- Vi oplever en udbredt forståelse i folkekirken for sammenligning af folkekirken med lignende sektorer, og finder det hensigtsmæssigt, at der også konkret arbejdes på en åbningsplan for folkekirken, står der blandt andet i henvendelsen.

Henvendelsen er underskrevet biskop Peter Skov-Jensen, Københavns Stift på vegne af Folkekirkens corona-taskforce:

Peter Skov-Jakobsen, biskop i København
Søren Abildgaard, formand for Landsforeningen af Menighedsråd