6. JANUAR 2021

Nye corona-tiltag: Betydning for menighedsrådene

Anbefaling om afstand på 2 meter i en afgrænset periode samt et skærpet forsamlingsforbud på max. 5 personer. Det er nogle af de nye tiltag, der gælder fra i dag.

corona folkekirken.dk.jpg

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

Foreløbigt frem til 17. januar 2021 gælder nye skærpede restriktioner pga. risikoen for en særlig britisk virusvariant. Det blev meldt ud på et pressemøde med regering og sundhedsmyndighederne d. 5. januar. Flere har betydning for folkekirken.

I pjecen ’Skærpet forsamlingsforbud og nye tiltag for at imødegå cluster B.1.1.7’ melder regeringen blandt andet følgende:

”Folkekirken og andre trossamfund vil fortsat kunne afholde gudstjenester og religiøse handlinger i lokaler, som de råder over, under iagttagelse af skærpede arealkrav m.v. Øvrige aktiviteter i lokaler, som folkekirken og andre trossamfund råder over, skal overholde forsamlingsforbuddet på maksimalt 5 personer”.

Desuden er muligheden for op til 500 siddende deltagere til et arrangement er fjernet.

Læs pjecen fra Sundhedsstyrelsen her.

Landsforeningens samlede coronavejledning for folkekirken opdateres løbende. Der kan du finde yderligere info og vejledning. Find den her.

Du er også velkommen til at kontakte vores Rådgivning, som er klar til at vejlede på mail eller telefon.

#coronavirus