18. MAJ 2021

Ny genåbningsaftale med betydning for menighedsrådene

Åbning af flere foreningsaktiviteter og plan for fysisk fremmøde på arbejdspladsen er nogle af de elementer, der indgår i den seneste genåbningsaftale.

Sognegårdskilt og Biersted kirke NY.JPG

Med den nye genåbningsaftale ser det ud til, at alle folkekirkelige arbejdspladser vil være tilbage på normalt niveau fra 14. juni. Foto: Charlotte Tybjerg Sørensen

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

Opdateret med links til de nyeste retningslinjer og bekendtgørelser.

Natten til 18. maj blev de fleste af folketingets partier enige om en ny aftale om yderligere genåbning. Aftalen gælder fra fredag 21. maj.

For menighedsrådene er det især nedenstående elementer i aftalen, der er vigtige.

Åbning af resterende foreningsaktiviteter
Dermed set det ud til, at det igen bliver muligt at udlåne lokaler i sognegårde mv. til foreninger, herunder til kor og aftenskoler, på Kulturministeriets område.

Fysisk fremmøde på arbejdspladsen
Fra 21. maj 20 procent og fra forventet 14. juni 50 procent, dog altid med adgang for mindst 50 medarbejdere. Da øvrige medarbejdere allerede er tilbage i det omfang, det er nødvendigt for at gennemføre aktiviteter, vil det i praksis betyde, at alle folkekirkelige arbejdspladser er tilbage på normalt niveau fra 14. juni.

Coronapas gælder allerede 14 dage efter første vaccinationsstik (indføres senere)
Det vil give bedre muligheder for at møde op til møder og arrangementer, selvom vaccinationsforløbet ikke er afsluttet.

Forsamlingsforbuddet hæves til 50 indendørs og 100 udendørs
(som allerede planlagt)

Krav om coronapas og mundbind vil blive udfaset
(måske allerede fra 1. august)

- Det er glædeligt, at vi med den nye aftale kommer tættere på normaltilstanden - også for folkekirkens vedkommende. Nu afventer vi bekendtgørelserne og retningslinjerne fra Kirkeministeriet, så menighedsrådene kan være helt sikre på, hvordan aftalen skal forstås på folkekirkens område, siger Søren Abildgaard, Landsforeningens formand.

Aftalen om udmøntning pr. 21. maj kan læses her.

Find de nyeste retningslinjer og bekendtgørelser samt Landsforeningens samlede coronavejledning for folkekirken her.

#coronavirus