16. DECEMBER 2021

Menighedsrådsformænd bliver ansvarlige for informationssikkerhed

Efter et ministerielt udvalgsarbejde får menighedsrådets formand nu det lokale ansvar for informationssikkerheden. Landsforeningen har lavet en guide, der giver et overblik over den nye opgave.

Informationssikkerhed Foto

Af: Anja D. Christensen/ Marie Gaarden

For menighedsrådene er den væsentligste ændring, at ansvaret for informationssikkerhed nu bliver placeret hos menighedsrådets formand.
Der skelnes dog mellem opgaver, som vedrører præstens arbejdsområder, og som præsten er ansvarlig for, og menighedsrådets it-anvendelse, som menighedsrådet er ansvarligt for.

Opgaven kan uddelegeres
Det er som udgangspunkt menighedsrådsformanden, der er tillagt opgaven med informationssikkerhed, men der er intet til hinder for, at menighedsrådet vælger at uddelegere opgaven til et andet valgt medlem eller til en præst.

Få overblik over opgaven
Landsforeningen har lavet en guide, der giver et hurtigt overblik over, hvad opgaven som sikkerhedsansvarlig går ud på, og hvordan opgaven kan gribes an. Brug eventuelt guiden som bilag til et menighedsrådsmøde, hvor I drøfter, hvem der skal være jeres sikkerhedsansvarlige.

Guiden finder du her

#informationssikkerhed #sikkerhedsansvar #sikkerhed