4. NOVEMBER 2021

Kickstart samtalen om kirkens tilstedeværelse

Med nye samtalekort kan I sætte gang i snakken om, hvad folkekirkens tilstedeværelse betyder for jer – og hvad der skal til for at sikre den fremadrettet.

Folkekirkens Tilstedeværelse 4

Foto: Niels Åge Skovbo

Af: Marie Gaarden

Samtalekort – find dem her

Brug Landsforeningens samtalekort til at kickstarte og strukturere samtalen om kirkens tilstedeværelse.

Brug dem til et menighedsrådsmøde, til et sognearrangement eller i andre sammenhænge, hvor I synes, det giver mening at bringe spørgsmålet om kirkens tilstedeværelse på bane.

Samtalekort og guide klar til download og print

Landsforeningens bestyrelse formulerede i begyndelsen af 2021 et pejlemærke: Folkekirken bør være til stede lokalt og på mange forskellige måder i samfundet - med gudstjeneste, sjælesorg, undervisning og diakoni. Men hvad betyder det hos jer, og hvad forudsætter det? Det kræver gode samtaler og drøftelser at skabe klarhed over.

Formandsmøder sætter gang i snakken
Samtalerne om kirkens tilstedeværelse er skudt godt i gang. Det er nemlig et af de temaer, der lige nu er på dagsordenen til de formandsmøder, som alle menighedsrådsformænd er inviteret til. Her holder Anton Pihl, der er formand for bestyrelsens strukturudvalg, et oplæg om de definitioner og forudsætninger, som bestyrelsen har arbejdet med. Derefter er der drøftelser i grupper.

Kirkens tilstedeværelse? Ta’ samtalen lokalt
En vigtig pointe fra møderne er opfordringen til at tage snakken om kirkens tilstedeværelse hjemme i eget menighedsråd, i distriktsforeningerne og i provstiudvalgene. Til at kickstarte samtalen får alle deltagerne på formandsmødet et sæt samtalekort med hjem. Men faktisk er samtalekortene tilgængelige for alle, og der er lavet en guide, der gør det nemt at kickstarte og strukturere samtalen.

Del jeres input med Landsforeningen
Bestyrelsen samler op på de input, der kommer fra formandsmøderne, men vil gerne have endnu flere synspunkter og kommentarer fra menighedsråd over hele landet.
Derfor er I velkomne til at sende input og idéer fra samtalerne om kirkens tilstedeværelse til redaktion@menighedsraad.dk

#Folkekirkens tilstedeværelse