23. MARTS 2021

Genåbningsplan: Vi afventer nærmere udmelding

En politiske rammeaftale om plan for genåbning af Danmark blev indgået i aftes.

Kirke med flag colourbox.jpg

Foto: Colourbox

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

Nu afventer Landsforeningen og resten af folkekirken, at Kirkeministeriet orienterer om, hvad det medfører for folkekirkens vedkommende.

Landsforeningen deltager i et møde i sektorpartnerskabet på folkekirkens område på torsdag.

- Jeg er spændt på, om Kirkeministeriet lægger op til en reel drøftelse. Vi har brug for afklaring af, hvilken udvikling der vil være på længere sigt i kirkernes restriktioner, for eksempel med hensyn til arealkrav og sang indendørs? Og skal coronapasset spille en rolle?, siger Søren Abildgaard, Landsforeningens formand.

Aftalen kan læses her.

Fra i går – d. 22. marts – har det været muligt blandt andet at afholde udendørs gudstjenester med op til 50 personer. Det skyldes den politiske aftale om ekstra genåbning før 6. april, der blev indgået den 18. marts.

Find bekendtgørelsen og Kirkeministeriets retningslinjer fra 22. marts her.

#coronavirus