16. DECEMBER 2021

Det skal være slut med seksuel chikane i folkekirken

Der kommer nu ekstra hjælp til de folkekirkelige arbejdspladser i kampen for et bedre arbejdsmiljø.

Elsted 0032

Folkekirkens Arbejdsmiljø udgiver nye vejledninger til håndtering og forebyggelse af seksuel chikane. Foto: Fokus-foto.

Af: Anja D. Christensen

Folkekirkens Arbejdsmiljøråd her styrket indsatsen i kampen mod seksuel chikane. Det sker på baggrund af tal fra Arbejdsmiljø og Helbred, der tidligere i år viste, at branchen for religiøse institutioner og begravelsesvæsen, som folkekirken er del af, er en af de brancher, der har en særlig høj forekomst af seksuel chikane og andre krænkende handlinger.

Chikane er helt uacceptabelt
Rådet kommer nu med ny vejledninger for håndtering af seksuel chikane, der i dag bliver offentliggjort på Kirketrivsel.dk.

- Seksuel chikane og krænkelser er noget, vi tager meget alvorligt. Og vi tager det også meget alvorligt, når folkekirkens område bliver udpeget som særlig udsat branche, udtaler Inge Kjær Andersen, der er formand for Folkekirkens Arbejdsmiljøråd.

Tidligere på året har Folkekirkens Arbejdsmiljøråd i samarbejde med Kirkeministeriet opdateret ”Vejledning om håndtering af seksuel chikane og krænkende handlinger på de folkekirkelige arbejdspladser” og denne vejledning bliver nu suppleret med to nye vejledninger.

Vi skal forebygge og handle
Den første vejledning er ”Dialog til omgangstone”, der giver redskaber til, hvordan man på de folkekirkelige arbejdspladser kan sætte gang i dialogen om grænser og krænkelser.

Den næste er en procesvejledning, der trin for trin giver overblik over, hvordan de folkekirkelige arbejdspladser skal forholde sig, hvis de står med en konkret sag.

- Det vigtigste er forebyggelsen og her kan guiden og dialog være en god start. Men vi ved også, at chikane forekommer, og her er der hjælp at hente i procesvejledningen, der giver overblik over, hvem der skal inddrages i sager.  Altså hvad gør man, når der er sket noget konkret. For det er vigtigt at handle, og vi skal sørge for at hverken medarbejdere, menighedsråd eller frivillige kommer i klemme. Overblikket og vejledningen i forhold til, hvor man skal henvende sig har manglet, erkender formanden.

Hjælp til alle i folkekirken
Arbejdsmiljøråd består af repræsentanter fra både arbejdergivere og arbejdstagere, og de to ledelsesstrenge er altså enige om, hvad der skal gøres i konkrete sager, og også hvordan man bør arbejde i et forebyggende perspektiv. Derfor kan procesvejledningen og guiden bruges af alle parter i folkekirken, både menighedsrådene og ansatte, og de nye materialer er henvendt til alle folkekirkelige arbejdspladser.

- Vi håber, at der ikke bliver brug for vejledningen, siger Inge Kjær Andersen og uddyber:

- I en perfekt verden, var der ikke de her udfordringer eller problemer, og så ville sådan en procesvejledning ikke være nødvendig. Mange steder går det fint, men vi ved, at der andre steder er store udfordringer, og derfor er det afgørende, at processen er på plads, så der ikke er tvivl om, hvad man skal gøre i de her sager.

Materialet findes på Kirketrivsel.dk

#Arbejdsmiljø #Kirketrivsel