21. OKTOBER 2020

Menighedsrådsvalget: Overordnet set en god oplevelse

Landsresultatet lader vente på sig, men menighedsrådsvalget 2020 har generelt været en god oplevelse, vurderer Landsforeningens formand.

Aabenraa 9.jpg (2)

Lokalt har man for længst offentliggjort resultatet af valgforsamlingerne. Men landsresultatet lader vente på sig. Foto: Charlotte Tybjerg Sørensen

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

5 uger efter valgforsamlingen og 2 uger efter de ekstraordinære valgforsamlinger, foreligger der endnu ikke et overordnet resultat af menighedsrådsvalget.

Lokale resultater er offentliggjort for længst

- Det manglende resultat betyder ikke noget for de lokale valg, som vi – både via tilbagemeldinger til os i Landsforeningen og gennem medierne - erfarer generelt har været en god oplevelse. Lokalt har man jo også allerede for længst offentliggjort resultatet. Men det er klart, at tallene har betydning for den overordnede vurdering. Og jeg har svært ved at forstå, at det ikke er muligt for Kirkeministeriet at offentliggøre resultatet her fem uger efter valget, siger Landsforeningens formand Søren Abildgaard.

Med en fælles dato for afholdelse af valgforsamling i hele landet, har det været forventningen, at det overordnede resultat ville foreligge kort tid efter, så det kunne meldes ud til både medlemmer og den brede offentlighed, som har udvist stor interesse for valget denne gang. Fx var der indslag på både landsdækkende og alle regionale tv-stationer den 15. september.

Må være muligt at melde ud nu

- Der kan være flere årsager til det manglende resultat. Vi har kendskab til en række menighedsråd, hvor der ikke er registreret et resultat i valgsystemet, eller hvor det ikke er lykkedes at registrere resultatet. Men det må være muligt at kunne melde ud – med de forbehold, der nu skal tages, på nuværende tidspunkt, siger Søren Abildgaard.

Landsforeningen vil som konsekvens af det manglede overordnede resultat nu se på, om man vil anbefale en løsning til næste gang, hvor resultaterne går ud på en offentlig hjemmeside, når valgbestyrelserne har indtastet resultaterne. Ligesom man kender det fra kommunal- og folketingsvalg.

#Menighedsrådsvalg