14. SEPTEMBER 2020

Landsforeningen ønsker alle et godt valg

Vi ser frem til at gennemføre valget efter den nye valgform, trods udfordringer med corona, siger Landsforeningens formand Søren Abildgaard.

MR-valg valgforsamling.jpg

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

Det er i morgen, 15. september, det sker. Der afholdes valgforsamlinger over hele landet for første gang.

- I Landsforeningen af Menighedsråd ser vi frem til at gennemføre valget efter den nye valgform. Loven er vedtaget efter et meget stort forberedelsesarbejde med forsøg i 130 sogne, udvalgsarbejde med menighedsrådsmedlemmer, politikere og eksperter samt debatter på vores delegeretmøde i flere omgange. Jeg ønsker alle en rigtig god valgforsamling, og jeg vil benytte lejligheden til at sige tak til alle menighedsråd for deres store indsats med at gøre opmærksomme på valget og forberede valgforsamlingen, siger Søren Abildgaard, formand for Landsforeningen.

I Landsforeningens sekretariat sidder valgkonsulenter klar ved telefonen fra kl. 10.00 – 21.30 for at hjælpe, hvis man har brug for rådgivning. Telefonnummeret er: 87 32 21 33.

Forsvarligt at gennemføre trods corona

Ikke mindst nu, hvor coronasmitten i samfundet er stigende, er Landsforeningen klar over, at det kan opleves som en stor udfordring at afholde møder, hvor man forventer et større fremmøde.

- Myndighederne har vurderet, at det er forsvarligt at gennemføre valgene. Det afgørende er, at valgbestyrelserne sørger for, at valgene foregår sundhedsmæssigt forsvarligt, og det er mit klare indtryk, at man gør alt, hvad man kan ude i sognene. Hvis man er en person i særlig risiko, kan man derfor godt møde op, og man kan for eksempel overveje, om man vil bruge mundbind eller visir, siger Søren Abildgaard.

Hvis I forventer et stort fremmøde til valgforsamlingen, kan I orientere jer i en guide, vi har lavet med gode råd til, hvordan I kan planlægge og afholde valgforsamlingen, så den forløber smidigt uden flaskehalse og stress. Find guiden her.

Husk også at I kan finde vejledning vedrørende coronasituationen generelt i Landsforeningens coronavejledning for folkekirken, som du kan finde her.

#Menighedsrådsvalg 2020