30. DECEMBER 2020

Corona: Reviderede retningslinjer præsenteres 4. januar

Indtil videre er den sundhedsfaglige rådgivning den samme som i ugen op til jul. Den førte til de skærpede retningslinjer 21. december. Landsforeningen ønsker redegørelse for forløbet omkring julegudstjenesterne.

corona jetmarks kirke mit foto.jpg

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

Opdateret 5. jan:
D. 4. januar blev det oplyst, at Kirkeministeriet planlægger at offentliggøre revidere retningslinjer d. 7. januar.

På et møde i dag i det såkaldte sektorpartnerskab, hvor Kirkeministeriet mødes med folkekirkens forskellige interessenter, herunder Landsforeningen, blev det meldt ud, at Kirkeministeriet d. 4. januar præsenterer reviderede retningslinjer for tiden efter d. 3. januar.

Mødet fandt sted efter udmeldingerne fra regering og myndigheder på et pressemøde i aftes. Her blev det offentliggjort, at de skærpede nationale tiltag forlænges til og med søndag d. 17. januar 2021.

- På mødet i sektorpartnerskabet i dag fik vi oplyst, at den sundhedsfaglige rådgivning er uændret i forhold til ugen op til jul. Vi afventer nu de reviderede retningslinjer og opfordrer til fortsat lokal dialog mellem menighedsråd, præster, medarbejdere og frivillige om tilrettelæggelsen af kirkelige handlinger, gudstjenester og andre aktiviteter, siger Søren Abildgaard, Landsforeningens formand.

Behov for evaluering af forløb i julen
Efter forløbet omkring julegudstjenesterne ser Landsforeningen et behov for en evaluering.

- Det var et meget rodet og utilfredsstillende forløb, og der er nu i folkekirken behov for en evaluering af det. Vi ønsker blandt andet en redegørelse for indsatsgruppens og sundhedsmyndighedernes ændrede anbefalinger d. 23. december, siger Søren Abildgaard.

Det forventes at blive et emne d. 4. januar, hvor Landsforeningen og biskopperne mødes for blandt andet at drøfte corona-håndteringen.

#coronavirus