2. OKTOBER 2019

Politisk debat på provstiudvalgskonference

Kirkeordførere fra folketinget og formanden for Provsteforeningen er inviteret til at drøfte aktuelle kirkepolitiske emner på provstiudvalgskonferencen 2019, der finder sted i Fredericia lørdag den 9. november.

Foto 1 vælgermøde.JPG

På Landsforeningens årsmøde i maj måned var der politisk debat med nogle af de kirkepolitisk interesserede folketingskandidater, der stillede op til valget i juni. Landsforeningen har nu indbudt nogle af dem, der blev valgt og som sidder i Kirkeudvalget, til at debattere på Provstiudvalgskonferencen i november måned.

- Vi har fået en række nye kirkeordførere, som der er bred interesse i folkekirken for at møde. Vi har derfor inviteret nogle af dem til at debattere de kirkepolitiske emner, der kan komme på dagsordenen i de kommende år, siger Landsforeningens formand Søren Abildgaard.

Der forventes deltagelse af ca. 125 provstiudvalgsmedlemmer fra hele landet i konferencen, der foregår i Messe C i Fredericia.

Ud over den politiske debat, vil der blandt andet også blive talt om kompetencefordeling og udvikling i provstiet. Der vil blive stillet skarpt på kompetencefordelingen mellem provstiudvalg/provst og menighedsråd samt provstens rolle, og hvordan man sikrer udvikling i provstiet uden at tilsidesætte det enkelte menighedsråd.

Læs programmet for konferencen her.