Nu kan konfirmander meldes til digitalt

Fra april kan alle sogne modtage digitale konfirmandtilmeldinger.

konfirmation11.jpg

På grund af GDPR er der lavet en selvbetjeningsløsning, som har fået navnet ”Konfirmandtilmelding”. Foto: folkekirken.dk.

Af: Alex Kjær

Digital tilmelding af konfirmander

Fra den første april kan alle sogne modtage digitale tilmeldinger i den nye selvbetjeningsløsning, som har fået navnet Konfirmandtilmelding.

Læs mere på Den Digitale Arbejdsplads (kræver login).

Siden GDPR trådte i kraft, har der været behov for en løsning, hvor man som personregisterfører kan få forældrenes samtykke til at lade barnet gå til konfirmationsforberedelse og blive konfirmeret, mens man samtidigt overholder lovgivningen.

Derfor er der nu lavet en selvbetjeningsløsning, som har fået navnet ”Konfirmandtilmelding”. I 2018 afholdt Folkekirkens IT fire workshops med fokus på brugerinddragelse. Her var både præster og kordegne inviteret for at dele deres ideer til et nyt og digitalt konfirmationssystem.

Usikker

Anne Mia Lykner er sognepræst i Espergærde og deltog på to workshops. Som flere andre workshopdeltagere har hun følt sig usikker på, om loven bliver overholdt i forhold til at indhente, opbevare og registrere personfølsomt data:

- Det kan virke uoverskueligt at finde rundt i reglerne efter GDPR, men man vil jo helst have, at loven bliver overholdt, siger hun.
I den nye digitale selvbetjeningsløsning tilmelder forældrene deres barn til konfirmationsforberedelse ved at bruge NemID. Den videre sagsbehandling foregår i samme system og sikrer samtykke. Det ser Anne Mia Lykner frem til:

- Jeg glæder mig til den tryghed, som det nye system kommer til at give mig.

Nyt system til oktober

På de fire workshops blev deltagerne klar over, at der i dag bliver brugt rigtig mange forskellige kanaler til at kommunikere med konfirmanderne og deres forældre. Til oktober kommer der et samlet system, så præsterne kan spare tid og fokusere på andre opgaver. Det er tiltrængt, fortæller Anne Mia Lykner:

- I dag kommunikerer jeg via mail til forældrene og sms til konfirmanderne, men der foregår også kommunikation via Facebook, og til folk, der bare kommer forbi. Det administrative arbejde tager meget tid, og det er jo ikke derfor, man har læst teologi. Det bliver rart at kunne samle al kommunikationen i samme system. Det er mit håb, at det vil forenkle min arbejdsgang.