13. NOVEMBER 2019

Mange input til kirkeminister og kirkepolitikere

Hvad er de kirkepolitiske opgaver og udfordringer, som Kirkeministeren og kirkepolitikerne i Folketinget skal vide mere om, inden de lægger sig fast på en kirkepolitik? Det var der mange bud på blandt deltagerne i årets konference for provstiudvalgsmedlemmer.

PU konference 2019 17 (3).JPG

Deltagerne på årets provstiudvalgskonference drøftede blandt andet, hvilke kirkepolitiske opgaver, som Landsforeningen skal tage op med kirkepolitikere og kirkeministeren. Foto: Charlotte Tybjerg Sørensen

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

Mere indflydelse til Budgetsamrådet, klimahensyn skal indarbejdes i lovgivningen og for stor magt til embedsværket. Det var nogle af de emner, der blev drøftet blandt de ca. 125 deltagere i konferencen i Messe C i Fredericia lørdag den 9. november.

Deltagerne fordelte sig på mindre grupper, hvor man drøftede økonomilovgivningen, klima og økologi, diakoni og social balance samt forslag til ny valgform til Provstiudvalg, hvorefter der var fælles opsamling.

- Tak for de mange input, vi har nu fået et righoldigt katalog af emner, som vi vil drøfte med de relevante politikere, sluttede Landsforeningens Formand Søren Abildgaard den del af konferencen af med.

Dagen bød også på et par workshops om hhv. kirkeskattefinansieret begravelse og erfaringsudveksling om håndtering af de økonomiske udfordringer frem mod 2021 samt en orientering om aktuelle emner, blandt andet det kommende menighedsrådsvalg.

Det var 3. gang, at Landsforeningen afholdt Provstiudvalgskonference.

Se videooptagelser fra konferencen og find slides fra oplæggene her.

#Provstiudvalg