10. OKTOBER 2019

Kursuskatalog med stor bredde

jumpstory-download20191008-081220.jpg

Af: Pernille Aakjær

I det nye kursuskatalog gældende for 2020-2021 har vi sammensat et bredt udbud af kurser. Med det nye katalog er rammerne lagt for øget tilgængelighed samt at kurserne i højere grad kan imødekomme lokale behov hos især distriktsforeningerne.

I perioder er udvalgte kurser og uddannelser i kampagne, dvs. de udbydes indenfor en fast periode, hvor det strukturelt set giver god mening at afholde de pågældende kurser. Det kan f.eks. være regnskabskurser for nyvalgte kasserere eller introkurser for nyvalgte medlemmer efter menighedsrådsvalg.  Kampagnepriser er kun tilgængelige for distriktsforeninger, og kurser bestilt af distriktsforeninger er åbne for alle menighedsrådsmedlemmer ved tilmelding.
Når et kursus er i kampagne, betyder det, at kurset kan bestilles til reduceret pris, men skal afholdes indenfor den valgte periode.

For distriktsforeninger koster det 1.500 kr. at bestille et kursus for op til 30 personer udbudt i kampagneperioden. Ved bestilling af kurser der ikke er i kampagneperiode er prisen 12.300 kr. (Det koster 1500 kr. at bestille et kursus. Hertil kommer et beløb på 10.800 kr. for undervisning.)

Menighedsråd eller provstier, der ønsker at holde et lukket kursus for egne medlemmer, kan bestille et kursus for 12.300 kr. uagtet om kurset er i kampagne eller ej.

Landsforeningen og distriktsforeningerne har en lang tradition for lokalt at samarbejde om at udbyde kurser og uddannelser for menighedsrådsmedlemmer og de primære formål med at tilbyde kompetenceudvikling til menighedsrådene er, at:

• Øge kvaliteten af menighedsrådsarbejdet
  • Øge den enkeltes glæde ved menighedsrådsarbejdet
  • Øge fastholdelsen og interessen for det vigtige arbejde menighedsrådsmedlemmer udfører
  • Give fagligt input til menighedsrådsarbejdet fx til arbejdsgiverområdet eller inspiration til kirkens liv og vækst lokalt

Se hele kursuskataloget her