Årsmøde med fokus på dåb

Fredag 10. maj klokken 20.00 blev årsmødet i Landsforeningen af Menighedsråd indledt med diskussion om dåb.

Nyborg 02 - Jonas Fotografi.jpg

Menighedsrådsmedlemmer i gang med at diskutere dåb på årsmødet for Landsforeningen af Menighedsråd. Foto: Jonas Ahlstrøm.

Knap 600 kirkefolk deltager i årsmødet, som varer til søndag 12. maj. Forud for åbningen fredag aften gik en dag, hvor deltagerne blandt andet deltog i workshops om økonomi i forbindelse med begravelser, valg 2020, ung i menighedsrådet og meget mere.

I forbindelse med åbningen blev deltagerne bedt om at gætte, hvor stor en andel af alle dåb i 2018, der var konfirmand- og voksendåb. Svaret overraskede en del, for det er hele 16 procent af årets godt 40.000 døbte, og tallet har været stigende gennem flere år.

På baggrund af tallene skulle deltagerne tilkendegive, om dåben er en stor udfordring for folkekirken, og om Landsforeningen af Menighedsråd skal gøre en større indsats omkring dåb, end der allerede er blevet gjort.

En stor del af årsmødedeltagerne svarede positivt på begge spørgsmål.

På et efterfølgende spørgsmål markerede en stor del af de fremmødte menighedsrådsmedlemmer, at de vil prioritere særlige dåbsgudstjenester samt drop in-dåb.

Årsmødet har delegeretmøde lørdag 11. maj og slutter dagen efter, blandt andet med et oplæg om det frivillige engagement i folkekirken.