18. APRIL 2018

Seks gode spørgsmål til ansættelsessamtalen

Hvad spørger man om til en ansættelsessamtalen? Det er et af emnerne på Folkekirkens Lederuddannelsen, der til efteråret starter nye hold på Sjælland

csm_20170201-P2010090_61ec36950a.jpg

Af: Jesper Moll

Meld dig til

I efteråret 2018 starter vi to kurser op på Sjælland.

Fra 21. august i Kastrup

Fra 6. september i Næstved

Med en målrettet lederuddannelse øger du dine kompetencer, så du kan blive en endnu bedre leder for medarbejderne. En af opgaverne som leder er ansættelse af nye medarbejdere, og det er et af emnerne på Folkekirkens Lederuddannelse.

Kom sikkert igennem ansættelsessamtalen

Inden den spændte kandidat til et nyt job sætter sig i den varme stol foran ansættelsesudvalget, skal der gøres et stykke arbejde. Det er nemlig værd at bruge tid på at forberede sig grundigt på samtalerne ifølge Lisa Junge Jensen, der er en af underviserne på Folkekirkens Lederuddannelse.

Seks spørgsmål om samarbejde

Samarbejde er ofte en vigtig forudsætning for at bestride et job i folkekirken, og det kan derfor også være et relevant emne til en samtale.

Her er seks gode spørgsmål om samarbejde til en ansættelsessamtale:

• Prøv at beskrive en situation, hvor du har oplevet, at et samarbejde med flere parter er lykkedes for dig.
  • Hvad gjorde du for at samarbejdet lykkedes?
  • Hvad er din definition på et godt samarbejde?
  • Beskriv en situation, hvor det var svært for dig at samarbejde?
  • Hvordan havde du det følelsesmæssigt i den situation, du lige har beskrevet?
  • Hvad har du lært af det?

Når man har fået styr på rammen om samtalerne, altså hvor lang tid man vil bruge på hver samtale, hvor de skal foregå, og hvem der spørger om hvad, er det tid til at overveje de konkrete spørgsmål til kandidaterne ifølge Landsforeningens erfarne konsulent.

De kan fx handle om kandidatens motivation for at søge jobbet, hvad der er positivt ved det nuværende job eller hvilke forventninger man har til en kommende chef og kolleger.

Specielt udviklet til kontaktpersoner

Folkekirkens Lederuddannelse er den første lederuddannelse, der er specielt udviklet til kontaktpersoner i menighedsråd. Uddannelsen giver dig konkret og opdateret viden om rollen som leder og er udviklet med afsæt i Landsforeningens erfaring og interviews med kontaktpersoner om deres opgaver.

I løbet af uddannelsens fire moduler får du et overblik over kontaktpersonens opgaver og konkrete redskaber, der kan bruges i den daglige ledelse. Uddannelsen inddrager både HR og juridiske personaleforhold.

#Ledelse #Folkekirkens Lederuddannelse #Kursus