3. OKTOBER 2018

Nye regler om menighedsrådets arkiv

Kulturministeriet har udsendt en ny bekendtgørelse om bevaring og kassation af arkivalier fra menighedsråd

Arkivering.jpg

Der er kommet nye regler for, hvad der kan kasseres, og hvad der skal gemmes. Foto: Colourbox

Af: Tina Louring

Den nye bekendtgørelse lemper de hidtil gældende bestemmelser fra 2003, da alle arkivalier skabt efter 1980 kan kasseres, når opbevaringspligten efter andre bestemmelser, fx regnskabs- og bogføringsbestemmelser, er opfyldt, og når de efter jeres egen vurdering i øvrigt ikke længere har retlig eller administrativ betydning.

Vær opmærksom på, om nogle af jeres kassable arkivalier eventuelt har særlig (lokal)historisk interesse.

Bekendtgørelsen, der trådte i kraft 19. september 2018, kan findes på retsinformation.dk

#Rådgivning #Vejledning