25. OKTOBER 2018

Ny kulturanalyse peger på mulige årsager til mobning i folkekirken

En ny analyse af arbejdspladskulturen i folkekirken bestilt af Kirkeministeriet peger blandt andet på kulturen, ledelsesformen og manglende samskabelse i samarbejdet som årsager til, at flere i folkekirken end i andre brancher føler sig mobbet

COLOURBOX kirke.jpg

Der er fokus på arbejdspladskulturen i folkekirken i en ny rapport bestilt af Kirkeministeriet. Foto: Colourbox

Af: Eva Strøm

Find kulturanalysen

Oxford Research står bag "Undersøgelse af arbejdspladskultur som årsag til mobning i folkekirken.".

Læs mere om analysen og find den her

I 2013 udkom en rapport, der pegede på, at folkekirken på mange måder er en rigtig god arbejdsplads med en høj social kapital. Dog kunne rapporten også berette om et psykisk arbejdsmiljø, der ikke var i hel så god form. Et højt konfliktniveau og mange, der følte sig mobbede, var desværre også en del af billedet. I 2017 udkom så en ny rapport, der særligt beskæftigede sig med mobning af præster. Med den nye kulturanalyse er det målet at blive lidt klogere på arbejdspladskulturen i folkekirken og på den måde få nye vinkler på det arbejdsmiljø, som rapporterne fra 2013 og 2017 dokumenterer.

Fokus på god ledelse

I Landsforeningen har der været stort fokus på ledelse siden rapporterne i 2013 og 2017. Der er blandt andet udarbejdet et Kodeks for god ledelse, og en ny lederuddannelse for kontaktpersoner, Folkekirkens Lederuddannelse, har oplevet stor interesse. For dem, der hellere vil lære hjemmefra, er der nu også e-læring om blandt andet daglig ledelse på sitet godtfrastart.dk

Inge Kjær Andersen, næstformand i Landsforeningen, hilser den nye kulturanalyse velkommen, selvom den ikke er rar læsning hele vejen igennem:

- Analysens udgangspunkt er det, der ikke fungerer i folkekirken i dag, og det er vigtigt at huske, når man læser den. Når det er sagt, understøtter analysen de tendenser og formodninger, vi havde i forvejen, og som vi i Landsforeningen af Menighedsråd er godt i gang med at forholde os til allerede. De folkekirkelige arbejdspladser har gennemgået en udvikling fra selvledelse til en mere professionel tilgang til ledelse, og det kræver naturligvis en tilvænning og nogle nye redskaber. Derfor har vi de senere år haft et ekstra stort fokus på at klæde kontaktpersonerne godt på til deres ledelsesopgaver.

Kulturanalysen skal nu behandles i Folkekirkens Arbejdsmiljøråd, og det glæder Inge Kjær Andersen, der også er formand for Folkekirkens Arbejdsmiljøråd, sig til:

- Jeg ser frem til at drøfte analysen med de faglige organisationer og den gejstlige linie, og jeg ser det som meget positivt, at vi nu alle sammen kommer til at tale sammen og finde fælles løsninger.

#Arbejdsmiljø #Arbejdsgiver