8. OKTOBER 2018

Konference satte samarbejde på dagsordenen

Hvordan ser samarbejdet mellem kirke og lokalsamfund ud anno 2019? Det kom der bud på til konferencen om Kirken og lokalsamfundet

IMG_1160.JPG

Ca. 50 deltog i konferencen om samarbejde mellem kirke og lokalsamfund. Foto: Flemming Vium Nielsen.

Af: Eva Strøm

Rapport på vej

Syddansk Universitet fremlagde resultaterne af en spritny undersøgelse om samarbejde mellem menighedsråd og lokale aktører i seks udvalgte lokalområder i Danmark.

Undersøgelses resultater samles i en rapport, der udkommer omkring d. 1. november. Rapporten vil blandt andet blive offentliggjort på menighedsraad.dk

Der er ikke en fast formel for det succesrige samarbejde mellem menighedsråd og lokalsamfundet. Til gengæld er der mange veje. Det blev tydeligt på konferencen om Kirken og lokalsamfundet, der blev afholdt i Middelfart lørdag d. 6. oktober.

Forskning peger på lokale løsninger

På konferencen fremlagde professor Egon Bjørnshave Noe og Forskningsassistent Helle Rotbøll Randløv resultaterne af en ny undersøgelse, som Center for Landdistriktsforskning ved Syddansk Universitets står bag. I undersøgelsen har forskerne sat spot på samarbejdet mellem menighedsråd og andre lokale aktører i seks forskellige lokalområder fordelt over hele landet, og konklusionen er, at samarbejde kan være rigtig mange ting. Lokale og kulturelle faktorer spiller nemlig en meget stor rolle, når der skal samarbejdes lokalt.

Samarbejdet i de seks områder kredser om bygninger, mødesteder, fælles arrangementer og events, men samarbejdet er meget forskelligt, og menighedsrådets rolle varierer også fra passivt støttende til aktiv initiativtager. Men uanset samarbejdets karakter, har det ifølge forskerne positive effekter for menighedsrådene på flere planer. Samarbejdet kan fx give en bredere kontakt til lokalbefolkningen, sikre fyldte menighedsråd, give anerkendelse uden for kirkens kreds, skabe variation i menighedsrådsarbejdet og give præsten en større berøringsflade.

Ketty Sørensen, medlem af Landsforeningen af Menighedsråds bestyrelse, deltog i konferencen, og hun mener, at der er inspiration at hente:

- Det er meget positivt, at der nu ligger seks meget forskellige beskrivelser af, hvordan kirken indgår i det lokale samfund sammen med foreninger, institutioner osv. Når undersøgelsens resultater udkommer i rapportform, er jeg sikker på, at mange menighedsråd vil kunne finde inspiration, siger hun.

#Samarbejde #kirken på landet