Kirkefolk deler ideer om dåb på ny hjemmeside

På daabsideer.dk kan man hente inspiration fra lokale sognes arbejde med dåb og kontakt til børnefamilier

æblehøst.jpg

På daabsideer.dk er der inspiration at hente for kirkefolk, der ønsker nye dåbsaktiviterer eller som vil invitere familier indenfor. Her er der æblehøst i Vallensbæk

Af: Eva Strøm

Bliv inspireret

Se de mange ideer til dåb og aktiviteter for børnefamilier på

www.daabsideer.dk

I Randers kan gravide booke en samtale med en præst hos jordemoderen, i uKirke på Vesterbro er dåben sat fri af mange af de traditionelle rammer og i Vallensbæk binder stofæbler på et træ dåb og børnegudstjenester sammen.

På hjemmesiden daabsideer.dk er det nogle af de gode eksempler på, hvordan man lokalt i folkekirken arbejder med dåb og relationen til børnefamilier.

LÆS OGSÅ: Præster kan noget særligt ved livets overgange

Folkekirkens Dåbsinitiativ, der står bag hjemmesiden, startede for et år siden indsamlingen af dåbsaktiviteter. Der kom nogle spændende aktiviteter ind, men noget overraskede også, fortæller Per Damgaard Pedersen, sognepræst, medlem af Landsforeningens bestyrelse og formand for Folkekirkens Dåbsinitiativ:

- Kernen i Folkekirkens Dåbsinitiativ er, at vi lærer af hinanden i Folkekirken. Vi har indsamlet nogle af de gode initiativer, som engagerede kirkefolk sætter i værk lokalt, og nu deler vi dem på daabsideer.dk. Men ikke alt på siden handler om dåb, for vi har lært noget, siden vi startede for godt et år siden. Vi kan se, at mange af de gode idéer og nye aktiviteter, der bliver sat i gang i sognene, har et bredere formål, nemlig at skabe gode og langvarige relationer til familierne. Der er spændende nye ideer, som jeg glæder mig over nu bliver delt.

System.InvalidOperationException: No macro found by alias Karrusel
   at Umbraco.Web.Macros.MacroRenderer.Render(String macroAlias, IPublishedContent content, IDictionary`2 macroParams) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\Macros\MacroRenderer.cs:line 209
   at Umbraco.Web.UmbracoComponentRenderer.RenderMacro(IPublishedContent content, String alias, IDictionary`2 parameters) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\UmbracoComponentRenderer.cs:line 131
   at Umbraco.Web.UmbracoComponentRenderer.RenderMacro(Int32 contentId, String alias, IDictionary`2 parameters) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\UmbracoComponentRenderer.cs:line 102
   at ASP._Page_Views_Partials_grid_editors_Macro_cshtml.Execute() in C:\websites\menighedsraad_v8\Views\Partials\grid\editors\Macro.cshtml:line 15
   at System.Web.WebPages.WebPageBase.ExecutePageHierarchy()
   at System.Web.Mvc.WebViewPage.ExecutePageHierarchy()
   at System.Web.WebPages.WebPageBase.ExecutePageHierarchy(WebPageContext pageContext, TextWriter writer, WebPageRenderingBase startPage)
   at Umbraco.Web.Mvc.ProfilingView.Render(ViewContext viewContext, TextWriter writer) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\Mvc\ProfilingView.cs:line 25
   at System.Web.Mvc.Html.PartialExtensions.Partial(HtmlHelper htmlHelper, String partialViewName, Object model, ViewDataDictionary viewData)
   at ASP._Page_Views_Partials_grid_editors_Base_cshtml.Execute() in C:\websites\menighedsraad_v8\Views\Partials\grid\editors\Base.cshtml:line 20

Formand for menighedsrådet i Mejdal Sogn, Karl Georg Pedersen, der også er medlem af Landsforeningens bestyrelse og af styregruppen bag Folkekirkens Dåbsinitiativ, er glad for, at menighedsrådene nu får et nyt redskab:

- Hjemmesiden giver inspiration til både konkrete aktiviteter og til at starte en vigtig drøftelse i menighedsrådet om, hvad vi som kirke kunne tænke os at gøre i forhold til dåb og børnefamilier. Vi har i alle sogne brug for at arbejde med dåb og kontakten til børnefamilier - også de steder, hvor man ikke aktuelt er ramt af det faldende dåbstal.

#Dåb