9. JANUAR 2017

Ny folder skal indlede samtalen om dåb

Alle sogne modtager i denne uge folderen "Tillykke med dit barn", der kan deles ud til nybagte forældre. Folderen er en mulighed for at starte samtalen om dåb, siger bestyrelsesmedlem i Landsforeningen

Dåb.jpg

Et besøg på det lokale kirkekontor står ikke længere på nybagte forældres huskeseddel med ting, der skal klares efter fødslen. Sådan var det ellers for blot ti år siden, indtil anmeldelser af fødsler blev digitaliserede. I dag er det jordemoderen, der anmelder fødslen, og folkekirken har med et par enkelte tryk på jordemoderens tastetur mistet sin mulighed for at ønske nybagte forældre tillykke.

Men står det til arbejdsgruppen bag en ny folder, skal der igen pustes nyt liv i samtalen mellem nye forældre og folkekirken. Det skal en dåbsfolder bl.a. hjælpe med til.

Dåbskampagne

I forbindelse med kampagnen er der også produceret materiale, som kan bruges på de lokale kirkes hjemmesider og Facebook-sider, bl.a. artikler og film.

Find materialet på folkekirken.dk

Det er forlaget Eksistensen, folkekirken.dk, Grundtvigsk Forum og Landsforeningen, der står bag kampagnen.

- Folderen "Tillykke med dit barn" er en mulighed for at sige tillykke, når forældrene nu ikke længere kommer på kirkekontoret, og den kan være med til at bane vejen for at tage samtalen om dåb op med forældrene senere, siger Erik Vind fra Landsforeningens bestyrelse. Han har været med til at planlægge folderen og det øvrige materiale om dåb, der er på trapperne.

Se folderen "Tillykke med dit barn"

Dåbskampagne på Facebook
Folderen er en del af en større kampagne, der skal give forældre en anledning til at få gang i samtalen om barnedåb, give stof til eftertanke og svare på nogle af deres spørgsmål om dåb. Kampagnen fra uge 2 og tre uger frem på folkekirken.dk's Facebook-side.

#Dåb