29. SEPTEMBER 2017

Messe om uddannelse og arbejdsmiljø

Kirkens Forum Foto Jesper Moll-4.jpg

Hans Hjerrild fra Folkekirkens ArbejdsmiljøRådgivning fortalte om arbejdsmiljø på Kirkens Forum.

Af: Jesper Moll

Tro, håb og hele herligheden var mottoet for Kirkens Forum, der i weekenden samlede ansatte i folkekirken, menighedsrådsmedlemmer og andre med interesse for kirkekultur, -inventar og -ledelse. På de mange stande var der rig mulighed for at blive inspireret om alt fra nye bogudgivelse til ledelsesrådgivning, mens man i den tilstødende hal kunne lade sig friste til at udvide kirkegårdens maskinpark og imponere af deltagerne i DM i grandækning.

Landsforeningen medarrangør

Kirkens Forum blev i år holdt for tredje gang, og for første gang med Landsforeningen som medindbyder til konferencen. Landsforeningens formand, Søren Abildgaard, åbnede messen med fredag morgen.

Landsforeningens deltagelse på messen fokuserede på uddannelse og forholdet mellem ansatte og menighedsråd med oplæg om bl.a. arbejdsmiljø og en stand med materialer om uddannelser i folkekirken.

Fokus på arbejdsmiljø

Chefen for Folkekirkens ArbejdsmiljøRådgivning, Hans Hjerrild, fortalte på Landsforeningens opfordring om arbejdsmiljøet i folkekirken. Mange konflikter forbliver uforløste i folkekirken, pegede han på i sit oplæg på en af scenerne i messens haller. Det er et af de emner, som rådgivningen især har fokus på, men også den årlige arbejdspladsvurdering, mobning og forebyggelse af vold har de hjulpet med rundt omkring i landet.

Der er nu tre medarbejdere i den lille enhed med base i Sabro, og som noget nyt tilbyder man menighedsråd og provstier abonnementer på forskellige typer af rådgivning.

System.InvalidOperationException: No macro found by alias Karrusel
   at Umbraco.Web.Macros.MacroRenderer.Render(String macroAlias, IPublishedContent content, IDictionary`2 macroParams) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\Macros\MacroRenderer.cs:line 209
   at Umbraco.Web.UmbracoComponentRenderer.RenderMacro(IPublishedContent content, String alias, IDictionary`2 parameters) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\UmbracoComponentRenderer.cs:line 131
   at Umbraco.Web.UmbracoComponentRenderer.RenderMacro(Int32 contentId, String alias, IDictionary`2 parameters) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\UmbracoComponentRenderer.cs:line 102
   at ASP._Page_Views_Partials_grid_editors_Macro_cshtml.Execute() in C:\websites\menighedsraad_v8\Views\Partials\grid\editors\Macro.cshtml:line 15
   at System.Web.WebPages.WebPageBase.ExecutePageHierarchy()
   at System.Web.Mvc.WebViewPage.ExecutePageHierarchy()
   at System.Web.WebPages.WebPageBase.ExecutePageHierarchy(WebPageContext pageContext, TextWriter writer, WebPageRenderingBase startPage)
   at Umbraco.Web.Mvc.ProfilingView.Render(ViewContext viewContext, TextWriter writer) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\Mvc\ProfilingView.cs:line 25
   at System.Web.Mvc.Html.PartialExtensions.Partial(HtmlHelper htmlHelper, String partialViewName, Object model, ViewDataDictionary viewData)
   at ASP._Page_Views_Partials_grid_editors_Base_cshtml.Execute() in C:\websites\menighedsraad_v8\Views\Partials\grid\editors\Base.cshtml:line 20

På Landsforeningens stand var der mange besøgende for at høre mere om tilbuddene om uddannelse i folkekirken. Lone Glud, der er graver i en nordjysk kirke, var en af de to uddannelsesambassadører, der sammen med konsulenter fra Landsforeningen og en repræsentant fra Statens Kompetencecenter fortalte de mange besøgende på standen om mulighederne for efter- og videreuddannelse. Interessen var især stor for den nye lederuddannelse for gravere, der starter i januar næste år.

#Uddannelse #Arbejdsmiljø