31. MAJ 2016

Fem film nomineret til årets Gabriel

Et bredt felt af nordiske film er i spil som årets vinder af den folkekirkelige filmpris Gabriel

Af: Alex Kjær og Jesper Moll

Ben Hur spillet af Charlton Heston ligger på vejen i Golgata, da Jesus kommer forbi. Han kigger op og får øjenkontakt, mens kameraet zoomer ind. Mens mødets betydning går op for Ben-Hur, ser man en langsom transformation i ansigtet på skuespilleren.

Erik Vind, formand for juryen bag den kirkelige filmpris Gabriel, husker stadig scenen fra storfilmen Ben-Hur, som var det i går, han så den.

- Film er et fantastisk medie. Det har evnen til at vise tingene, så man virkelig forstår dem.

Årets nominerede
Gabrielprisen er blevet uddelt siden 2003, og gennem årene har film som "Man bliver spist", "Jagten" og "Karlas kabale" vundet. Fælles for vinderne er, at de har et tema, som på en eller anden måde formidler folkekirkelige værdier. Juryen har kigget på 20-25 film og derefter valgt fem ud til nominering.

- De sidste års vindere er et udtryk for at vi spænder bredt. Vi lægger os ikke på forhånd fast på bestemte genrer eller typer af film. Det er den film, som falder mest i juryens smag, som vinder, slår Erik Vind fast.

I år er de nominerede:

• Louder than bombs (instr.: Joachim Trier)
  • Nøgle Hus Spejl (instr.: Michael Noer)
  • En due sad på en gren og funderede over tilværelsen (instr.: Roy Andersson)
  • De små ting (instr.: Baldwin Zophoníasson)
  • Min lillesøster (instr.: Sanna Lenken)

Vinderen bliver offentliggjort på Landsforeningens årsmøde 10. juni.

#Gabrielprisen #Årsmøde 2016