5. FEBRUAR 2024

Om bestyrelsesarbejdet

Hvad arbejder bestyrelsen med, hvordan arbejder den – og hvor lang tid skal man bruge på bestyrelsesarbejdet?

Puslespil Colourbox

Af: Eva Strøm, red. Anja Christensen

Landsforeningen af Menighedsråd repræsenterer landets menighedsråd, og derfor er vi som forening også optaget af det, der optager de lokale menighedsråd. Vi arbejder for at skabe gode vilkår for de lokale kirker, og det gør vi igennem politisk arbejde og eksterne repræsentationer i en række folkekirkelige organisationer og arbejdsgrupper.

Landsforeningen har stor indflydelse og arbejder tæt sammen med blandt andre biskopperne, stifterne, kirkeministeriet og præsteforeningen i mange forskellige projekter og sammenhænge. Landsforeningen er også med i politiske høringer og har en vigtig stemme, når der skal træffes kirkepolitiske beslutninger.

I bestyrelsen drøftes politiske emner, der har betydning for folkekirken, og som bestyrelsesmedlem er man med til at påvirke folkekirkens retning igennem de beslutninger, bestyrelsen træffer. Der er en god ånd og plads til mangfoldige holdninger til møderne.

Folkekirken nu og om 25 år
Landsforeningen har fokus på kirkelivet nu og på sigt. For hvordan sikrer vi, at folkekirken bliver ved med at være en folkets kirke? Det spørgsmål er selvfølgelig med i meget af det arbejde, som foregår i Landsforeningens bestyrelse. I 2024 er der fx fokus på:

• Skævvridning af folkekirkens økonomi
• Fremtidssikring af menighedsrådene
• Modeller for folkekirkens styrelse
• Forbedring af arbejdsmiljøet i folkekirken
• Den lokale gudstjenestes liturgi
• Styrkelse af Landsforeningens relationer til provstiudvalgene
• Migranter i Folkekirken

Læs mere om Landsforeningens politik her

Udvalgsarbejde
Bestyrelsens arbejde foregår i høj grad i udvalg, der spejler vores fokus på det lokale arbejde. Som bestyrelsesmedlem kan man derfor også vælge at engagere sig særligt i emner, man er interesseret i, via udvalgsarbejde:

1. Forretningsudvalget

2. Udvalget for Økonomi, bygninger og grøn omstilling
Udvalget arbejdet bl.a. med:

• Økonomi på sogne- og provstiniveau
  • Kirkeskatteopkrævning
  • Tjenesteboligforhold og drift af kirkens bygninger, kirkegårde og krematorier.

3. Personaleudvalget

• Uddannelse af menighedsrådets personale
  • Ansættelse af præster og deres ansættelsesvilkår
  • Samarbejde og arbejdsmiljø for menighedsrådets personale og præster.

4. Udvalget for kirkelige anliggender

• Liturgi, ritualer og kirkemusik
  • Samvirket mellem præst og valgte menighedsrådsmedlemmer om de administrative og de kirkelige anliggender
  • Udvikling af Landsforeningen som bred kirkelig organisation.

5. Medlemsudvalget
Udvalget arbejdet bl.a. med:

• Markedsføring og udvikling af ydelser med udgangspunkt i menighedsrådenes behov
  • Fastlæggelse af kontingentfinansierede tilbud samt udbud af kursuskatalog.

Som udvalgsmedlem har man mulighed for at repræsentere Landsforeningen i sammenhænge inden for udvalgets område, fx i arbejdsgrupper, til tværgående møder, som deltager ved arrangementer mm. Alle bestyrelsesmedlemmer er medlemmer af minimum ét udvalg.

Se den fulde liste over udvalgenes opgaver her: https://www.menighedsraad.dk/om-os/bestyrelsen/bestyrelsens-udvalg/

Hvor meget tid kræver en bestyrelsespost?
Det kræver noget tid at være en del af bestyrelsen. Bestyrelsen holder ca. fem møder om året, hvoraf ét er et seminar over flere dage.  Hvert udvalg mødes 4- 8 gange om året. Bestyrelsens medlemmer deltager til Landsforeningens årsmøde – og herudover kommer møder og arrangementer med eksterne parter. Det kræver også tid til at sætte sig ind i de emner, som bestyrelsen og ens udvalg har fokus på.

Landsforeningen har et sekretariat i Sabro med ca. 35 medarbejdere, der arbejder med juridisk rådgivning, økonomi, kurser, politik og kommunikation. Sekretariatet understøtter bestyrelsens arbejde og hjælper med at føre beslutningerne ud i livet.

#Bestyrelse