19. JANUAR 2022

Pas på svindelmails

Svindelmails er i omløb for tiden. Vi har været i kontakt med distriktsforeninger og sogne, som fortæller om falske forsøg på at få kirken til at udbetale penge. Så vær opmærksom.

Svindel Hori

Der er svindelmails i omløb. Illustration: Colourbox.

Af: Anja Christensen

Der er for tiden en del svindelmails i omløb, som forsøger at narre menighedsrådsmedlemmer til at indbetale beløb på udenlandske konti. Bare i de seneste uger har vi fået tre henvendelser om forsøg på svindel.

Vær opmærksom på mailadresse og Euro
Det er tale om det, der kaldes CEO-svindel. CEO-svindel er, når en medarbejder eller et foreningsmedlem modtager en mail af sin ”chef” med en anmodning om overførsel af penge, hvor mailen i virkeligheden ikke kommer fra chefen, men en svindler, der udgiver sig for at være chefen.

Det kan fx være en svindler, der udgiver sig for at være menighedsrådsformanden ved at oprette en mail i formandens navn. Herefter sendes en mail (som oftest til kassereren), hvor ”formanden” beder om, at der bliver overført et beløb. Det er ofte en hasteforespørgsel og i de fleste tilfælde bedes om overførsel i Euro.

Hvis du ikke plejer at overføre i Euro, så vær ekstra opmærksom, hvis der kommer en forespørgsel om det. Kontakt afsender og opklar, hvad det handler om, hvis du kommer i tvivl. Opdager du svindel, så meld det til politiet.

Gode råd
Svindelmails er ikke noget nyt fænomen, men svindlerne bliver dygtigere og har desværre indimellem held med at franarre større eller mindre beløb fra sognekasserne.

Modtager du en mail med en underlig ordlyd a la ”jeg har brug for dig at overføre beløb”, så ringer der nok en alarmklokke. Men de fleste svindelmails er med korrekt sprogbrug og anvendelse af fornavn på både modtager og den påståede afsender, og det kan være svært at se, at der er tale om svindel.

Politiet arbejder for at dæmme op for problemerne og har udarbejdet materiale til blandt andet menighedsråd, som de sendte ud sidste sommer. Materialet er stadig yderst relevant, og her kan du hente en PowerPoint, der indeholder gode råd, opslag til sociale medier og en mailtekst til medlemmer eller ansatte om CEO-svindel. Der er også en pdf om CEO-svindel, hvor du hurtigt kan få et overblik over problematikken, og hvad du skal gøre, når skaden er sket.

Du kan hente materialet i boksen herunder.

Materiale om CEO-svindel

Fra Politiets Landsdækkende Center for It-relateret økonomisk Kriminalitet