Kom endnu bedre fra start

Så er der nyt på læringsportalen godtfrastart.dk. Det nye kursus hedder Menighedsrådets arbejde og handler om, hvordan det konkrete menighedsrådsarbejde skal tilrettelægges.

godtfrastart.jpg (1)

Med det nyeste kursus på godtfrastart.dk kan du blive bedre til at kommunikere og blive mere bevidst om opgaver, arbejdsmetoder og strukturer, der kan gøre arbejdet i menighedsrådet både lettere og sjovere.

Hvad går det ud på?
Der følger et stort ansvar med at sidde i menighedsråd, og fra tid til anden kan opgaven virke uoverskuelige. I det nye kursusmodul nedbryder vi opgaverne i mindre dele og gennemgår, hvordan I konkret kommer fra planlægning til implementering – og overholder reglerne på området.

I forhold til de kurser, der allerede findes på godtfrastart, går dette modul et spadestik dybere ned i selve indholdet af menighedsrådets arbejde. Modulet er inddelt i fire kategorier, der hver især er en vigtig del af arbejdet i et menighedsråd:

• Demokrati og samvirke
  • Menighedsrådets opgaver og ansvar
  • Økonomi og prioritering
  • Tilrettelæggelse af arbejdet

Igennem kurset vil du lære om, hvilke opgaver menighedsrådet løbende forventes at løse, og hvordan I som menighedsråd kan arbejde med mål og visioner i jeres ledelse. Du får også en grundig indsigt i de rammer, der er for opgaveløsningen, som fx samvirket i menighedsrådet.

Herudover giver kurset dig indblik i de rammer, der er i forbindelse med at være en offentlig myndighed, og hvad det betyder for tilrettelæggelsen af menighedsrådets møder og beslutningsproces.

Endelig kan du i modulet Økonomi og prioritering lære om, hvad jeres økonomiske midler må bruges til, om rådets økonomiske ansvar og om, hvordan arbejdet med budget og regnskab tilrettelægges.

Det nye kursusmodul er altså fyldt med nyttig viden og konkrete redskaber, du kan tage i brug med det samme. Især menighedsrådsformænd vil kunne få glæde af det nye kursus, men alle med en interesse for menighedsrådsarbejdet kan få et stort udbytte på siden. Og det er naturligvis åbent for alle.

Fleksibel læring når det passer dig
Al kursusmaterialet på godtfrastart.dk er onlinebaseret, så du kan kigge på det i fred og ro, når det passer dig. Og du kan gøre det hjemme fra din egen sofa. Så bliver det vist ikke mere fleksibelt at være studerende.

Godtfrastart.dk er skabt for at løse de problemer mange menighedsråd oplever, nemlig at det er for svært, administrativt tungt og bureaukratisk at sidde i menighedsråd. Med de mange kurser, værktøjer og råd på godtfrastart bryder vi arbejdet ned og gør menighedsrådsarbejdet mere overskueligt.

Kurserne er udarbejdet i et samarbejde mellem Landsforeningen af Menighedsråd, Kirkeministeriet og stifterne i Danmark, og det bærende princip har fra starten været, at siden skal være let at gå til og ligetil at forstå. Udover det nye kursus om tilrettelæggelse af menighedsrådsarbejdet, findes der på portalen kurser i daglig ledelse, kirkens bygninger samt introduktion til menighedsrådet.

Brug for hjælp?
Vi håber du får glæde af det nye kursusmodul. Husk du også altid er velkommen til at kontakte Landsforeningen af Menighedsråd, hvor vi også sidder klar til at hjælpe.
Fang os på telefon 87 32 21 33 eller menighedsraad@sogn.dk.